Vs: Esittele itsesi
Hello
Muutama viesti jo tullutkin laitettua mutta kerrotaampas nyt jotakin itsestänikin.
Olen juuri 40 täyttänyt perheellinen mies Kaakkois-Suomesta. Kelloja minulla oli lapsuudesta saakka jotka sitten hajosivat taikka hukkuivat. "Viimeisen" kellon sain 1998 joka on Citizenin quartz chrono, joka keikkuikin ranteessa monta. Tuolloin en ajatellut kelloa muutenkuin että siitä näkee ajan.
Kellokausi päättyi sitten joskus 2000-luvun alussa, kun Citizen sekoili pariston vaihdon jälkeen. Kännykkä korvasi kellon.
Jonkun edesmenneen sukulaisen laatikon pohjalta löytynyt hihnaton kello päätyi sitten minulle, laatikon pohjalle se päätyi meilläkin. Mutten unohtanut sitä, aivan kuin se olisi huhuillut minulle... Muutaman vuoden päästä vein sen kellokauppaan joka sitten vaihtoi siihen pariston ja laittoi uuden Hirschin hihnan. Oi sitä tunnetta kun sain kellon käteen... ja kyseessähän oli vain feikki Camel http://on.natgeo.com/1bc9ySR
Muutaman vuoden kameli keikkui ranteessa, taustalla kummitteli epämääräinen tunne jostakin paremmasta. Tutkiskelin kelloja bossia policea fossiilia tommy hilfigeriä ynnä muita muoti kelloja. Ulkonäkö monessa oli kohdallaan. Mutta lueskeltuani hiukan juttuja netistä, ilmeni että suurin osa niistä on halvan koneiston päälle kasattuja ja hinta muodostuu enemmän brändistä kuin muusta.
Valitettavasti taloudellinen tilanteeni on sellainen että tuhansien eurojen taikka edes monien satojen kellot ei ole mahdollisia. Keskustelut ohjasivat katseet kohti Seikon automaatteja ja sieltä se sitten löytyi se ensimmäinen "oikea" kello:
Seiko by
LeGuillotine, on Flickr
Noh tilannehan oli kuin olisi kaatanut bensaa liekkeihin, lisää piti saada... Tuli hommattua 70-luvun alkupuolen Omega Geneve (ref 166.0168 MD) 1012 koneistolla, hankinta hinta 20€! Kello toimii mutta vaatii vähän ehostusta ja puunausta (valtuutetun Omega huollon hinta arvio 400-500€). Saa odotella hetken käymättömänä kunnes saa uutta öljyä.
Sitten sain vuodelta 1973 lähes mint kuntoisen Citizen vetokellon ja vuoden 1984 Seiko 5:sen. Näitä kelloja käytän tällä hetkellä arki kelloina.
Sitten vielä sain toimimattoman Certina DS-2 automaatin jota aloin harjoitustyönä kunnostelemaan. Vähän täytyisi vielä työkaluja hommata...
Harrastalen myös valokuvausta ja olen vähän sellainen DIY henkilö. Seuraavaksi varmaan voisi rakennella kello laatikon
Kelloja tulee lisää se on varmaa ja täytyy alkaa säästämään myös johonkin...
LeGu