Esittele itsesi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkew
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Esittele itsesi

Scaevola sanoi:
pasiz sanoi:
Scaevola sanoi:
pasiz sanoi:
mch sanoi:
Takakansi auki, koneiston perusteella saa ainakin jotain tietoa.
Jos ihan ref numerosta aloittaisi, takakansiin on ollut tapana merkata jotakin.
Kiitoksia neuvoista. Takakansi on täysin sileä, joten täytynee ruuvata takakansi auki. Kenties sisuskaluista saa jotain tietoa.

ref numero löytyy yleensä takakannen sisäpuolelta. Jos avaat työkalulla niin laita teippiä suojaksi lipsahtamista vastaan.

Oletko googlen kuvahaulla kokeillut etsiä ja verrata?
Varsinaista avaustyökalua ei ole, mutta kaipa tuon jollain pelillä (tai kelloliikkeen avulla) saa auki. Googlea olen selannut kovastikin, mutta aina kun joku Tissot Seastar näyttää vähän samalta, on siinä joku ishko ero (kellotaulun keskiosa musta/punainen, päivyri tms.).

Kokeile tehdä teipistä pallo (noin 40mm halkaisijaltaan, voit käyttää jotain rutistettua tulitikkuaskia keskustana jotta ei mene liikaa teippiä), niin että liimapinta on ulospäin. Tällä rähmäpallolla saat yllättävän kovan voiman avaamiseen. Tätä usein ehdotan kotikonstiksi avaamiseen ilman erikoistyökaluja. Avaamisessa on vaarana takakannen tiivisteen ympärille maatunut iho, joka herkästi menee koneiston sisään tai pilaa tiivistyksen.

Hmm, enpä ole tullut tuollaista ajatelleeksikaan. Kokeilen ehdottomasti. Kiitos vinkistä, taas.

Scaevola sanoi:
Hmm, enpä ole tullut tuollaista ajatelleeksikaan. Kokeilen ehdottomasti. Kiitos vinkistä, taas.
On tullut kuoria siistittyä usein saksien jäljiltä (niillä se takakansi ei yleensä edes aukea), ajattelin tuoda hienostuneemman näkemyksen avaamiseen.

pasiz sanoi:
Scaevola sanoi:
On tullut kuoria siistittyä usein saksien jäljiltä (niillä se takakansi ei yleensä edes aukea), ajattelin tuoda hienostuneemman näkemyksen avaamiseen.
Mainio tuo teippivinkki, toimii! Takakannen sisäpuolelta löytyi hiukan tietoa: 42628-2 lienee tuo ref.numero, mihin viitattiin. Muina merkintöinä oli Tissotin logo ja nimi sekä "Acier Inoxydable", mikä tarkoittanee vaan ruostumatonta terästä.

Numerolla googlatessa löytyi hiukan samantapaisia kapineita, mutta joko värillisellä taululla tai päivyrillä höystettynä. Jatkan tutkimuksiani.

Tervehdys harrastajakollegoille,

Uusi jäsen Turun suunnalta kirjautuu mukaan. Ikää on kertynyt 45 vuotta ja kellot kiinnostaneet jossain määrin koko ajan, aina on joku pitänyt olla ranteessa mukana. Pitkään mentiin sukulaisilta saaduilla perus Casio/Citizen/Leijona-linjalla. Ensimmäinen arvokello oli vaimolta häälahjaksi saatu Zenith Finlandia, jäänyt lähinnä erikoiskäyttöön juhlavuutensa vuoksi. 30-vuotislahjaksi tuli hommattua itse Citizen Promaster sukelluskurssin kera, oli päivittäisessä käytössä lähes kymmenen vuoden ajan.

Aivan uutta potkua kiinnostukseen tuli vuosituhannen vaihteessa kun huomasin ettei isä enää käyttänyt nuorena miehenä saamaansa 60-luvun alun Omega Seamasteria. Oli kuulemma lakannut käymästä jo kolmenkymmen vuoden jälkeen ja päätynyt laatikon pohjalle. Kysyin voisinko saada sen ja kiikutin vehkeen todennäköisesti ensimmäiseen huoltoonsa. Tästä syttyi kipinä mekaanisiin kelloihin ja niitä alkoi kertyä HuutoNetistä ja eBaystä. Kokoelmani oli lopulta toistakymmentä kohtuuhintaista vintage-kelloa; merkkeinä mm. Atlantic, Bulova, Lemania, Lord Elgin, Omega, Phenix, Revue, Smiths, Tissot ja Zenith.

40-vuoden lähestyessä mieleen tuli heivata pääasiassa laatikossa makaavat vintaget eteenpäin ja sijoittaa ennemmin muutamaan uudempaan käyttökelloon. Niitäkin on sittemmin tullut vaihdeltua, mutta nyt tuntuu että kokoelma alkaisi olla sellaisessa kuosissa että siihen voisi pääsääntöisesti olla tyytyväinen. Laatikossa on kymmenen koloa, joista viisi on tunnearvollisia lahja- ja perintökelloja sekä loput arkikäytössä olevia kappaleita. Tässä määrässä yritetään pysyä, jos jotain tulee hankittua niin vastaavasti jotain lähtee pois. Kiinnostavia merkkejä ja malleja olisi vaikka kuinka paljon mutta koitan pysytellä muutamassa eri käyttötarkoituksiin sopivassa kellossa, jotta ne saisivat kaikki ansaitsemaansa käyttöä ja pysyisi budjettikin kurissa.

Kansainvälisiä kellopalstoja on tullut seurailtua kahdeksisen vuotta, mutta tällä hetkellä seuraan enää WUS:ia. Kotimaisilla ei ole tullut juuri käytyä kun Muropalstan keskustelu ei oikein innostanut ja mihinkään Facebookiin liittyvään en suostu sekaantumaan periaatteesta. Tämän Kellofoorumin ja Kellomies-sivuston sekä kirjan löytyminen ovat olleet iloisia yllätyksiä, en arvannut että kelloharrastus on alkanut nostaa päätään näin hyvin kotosuomessakin.

T: Marko

Keski-ikäinen kellonkäyttäjä oulusta. Kello ollut ranteessa aina, lapsesta lähtien.

Kiinnostus mekaanisiin kelloihin syttynyt vasta muutamia vuosia sitten. En osaa määritellä mikä minua kelloissa kiehtoo. Tekniikan parissa työskentelen, mutta kellojen osalta tekniset detalit ei ole pääosassa. Ehkä se on design, kun voi jäädä tuijottamaan upeeta kellonkuvaa.x ajan..

Kello hankintoja olen aloittanut erittäin maltillisesti (addiktoitumisen pelossa ;))

Hienoa että suomesta löytyy nyt aktiivinen foorumi kelloista kiinnostuneille, kiitokset heille jotka tämän luoneet..

Tervehdys kaikille,

35v kellointoilija ilmoittautuu mukaan foorumille. Hienoa että ollaan saatu tällainen kellofoorumi nyt suomalaisillekkin, aikaisemmin on tuntunut että tällaisesta foorumista on ollut suorastaan huutava pula. Foorumi on vielä minusta ihan hienosti toteutettu ja merkkikohtaiset keskustelualueetkin löytyvät.

Vaikka inttiaikoina ranteessa heilui quartz Citizenin Promaster, varsinainen mekaaninen kellointoilu lähti noin 8v sitten kun näin ensimmäisen Speedmaster Professionalin. Olen jonkinasteen "spedehullu", eli jos on jotain Speedmaster Professional aiheisia juttuja niin olen korvat höröllä . Nyttemmin olen, yllätyksekseni, innostunut kuitenkin muistakin kelloista. Inhokkikelloni on edelleen se sinitaustainen seamaster, minusta se on vaan niin yleinen ja ruma.

Faija on eläkkeellä oleva ihka oikea mekaniikan asiantuntija joka on selittänyt nämä keskeisimmät hienomekaniikan periaatteet ja mekaaniset ilmiöt jotka olen innolla aina kysellyt sitä mukaa kun kysyttävää on : onhan mekaanisen kellon pienoiskokoinen koneisto todella upea taidonnäyte, sekä insinöörimäisesti ja myös taiteellisesti. Olen itse korjaillut ja huoltanut näitä upeita taidonnäytteitä vanhoista leijonista Fortiksiin, mutta tähänasti olen keskittynyt vain ja ainoastaan manuaalivetoisiin koneistoihin. Arkkiviholliseni on vanhan Roamer kellon MST koneiston liipotin joka ei kerta kaikkiaan liipota, syytä en tiedä, akselikin jopa vaihdoin tölkkikoneella , luonne ei anna periksi viedä oikealle kellosepälle.

Minkä näköinen on tölkkikone? Usein syy liipottamattomuuteen löytyy ankkurista tai banking pinneistä...

Kerro lisää MST:stä :), vaikka ihan omassa ketjussa. Kiinnostaa kuulla oireet ja mitä olet poissulkenut.

pasiz sanoi:
Minkä näköinen on tölkkikone? Usein syy liipottamattomuuteen löytyy ankkurista tai banking pinneistä...
googlaa, "staking tool set", tuossa yksi : http://www.ofrei.com/images/ofrei-712.jpg

Se liipotin ja minusta liipottaa kun sitä pökkii, mutta heti kun laittaa ankurin niin ei. Itse laitoin sen liipottimen akselin alaosan (kivineen) paikoilleen, tulkitsen että se on jotenkin väärässä kulmassa vaikka muutin sitä kulmaakin. Tässä MST vääntöön : http://kellofoorumi.com/index.php?topic=1815.0

Marshal sanoi:
pasiz sanoi:
googlaa, "staking tool set", tuossa yksi : http://www.ofrei.com/images/ofrei-712.jpg

Se liipotin ja minusta liipottaa kun sitä pökkii, mutta heti kun laittaa ankurin niin ei. Itse laitoin sen liipottimen akselin alaosan (kivineen) paikoilleen, tulkitsen että se on jotenkin väärässä kulmassa vaikka muutin sitä kulmaakin. Tässä MST vääntöön : http://kellofoorumi.com/index.php?topic=1815.0

Tölkkisarjana siis tunnetaan, ajattelin onko joku jo yhdistänyt miniatyyrisen levytyökeskuksen ja tölkkisarjan luoden näin tölkkikoneen, my bad...

Olen -61 syntynyt helsinkiläinen vintagekelloja harrastava toimitusjohtaja. Oikeastaan kellot ovat vain yksi vintagekäyttöesineharrastukseni haaroista. Muita ovat muun muassa vanhat vinyylilevyt, matkaradiot, vinyylijukeboksi, putkiradio, vintagehuonekalut, -lamput jne. Vaimoni harrastaa vintagevaatteita. Kellokokoelmaani esittelen sitten toisessa topicissa.

Hep, terveiset Etela-Koreasta.
Kelloharrastukseni on ollut vahan kaksivaiheinen. Joskus muutamia vuosia sitten syttyi kiinnostus mekaanisiin kelloihin, ja niita sitten tuli haalittua enemmankin. Kokoelman hurjimpina vuosina niita taisi olla n. 11 tai 12 kpl. Silloin kuvittelin, etta joka paivalle pitaa olla oma tiuku. Suosikkikelloja silta ajalta olivat Breitling Navitimer Cosmonaute, Tag Carrera, ja Breitling Superocean 44.
Ajan kuluessa kellokokoelma sitten vaheni, useimmiten ne ostettiin suoraan ranteesta, kuten kavi tuon Superoceanin ja Carreran kanssa. Tai sitten laitoin ne kokeilumielessa eBayhyn ja ne menivat kaupaksi seuraavana paivana, sinne meni tuo Navitimer ja yksi Speedmaster Date. Lopulta piti luopua viimeisesta Longineksestakin. Jaljelle jai vain ihan ensimmaisena mekaanisena kellona ostettu Maurice Lacroix Pontos Small Seconds. Se minulla on vielakin.

Hiljattain sitten yon pimeina tunteina eksyin Timezoneen, ja parin viskilasillisen jalkeen olin lahettanyt tarjouksen Reduced Speedysta, 3510.50 siis. Tarjous sitten meni lapi "harmillisesti", joten olin taas automaattivetoisen Speedmasterin omistaja.

Tasta ei mennyt montaa viikkoa, kun paadyin Japaniin. Hiroshimassa kavelin onnellisena kadulla nautiskellen auringonpaisteessa, kunnes Quarkin like sattui silmaani. Ikkunassa paisteli komea Omega.

Vaimo ei oikein ymmartanyt, mutta nainhan siina sitten kavi...

Toinen on jo myyty, toisestakin taidan luopua. Muuten tama kelloharrastus lahtee taas kasista. Jos kokeilisi vaikka Speedy Prota seuraavaksi... :)

Liitteet

• speedy.webp
    speedy.webp
    25,1 KB · Katsottu: 130

Heh, näinähän siinä menee. Vaimot ei ymmärrä jne... Mutta nyt olet oikeassa paikassa - Sillä täällä sinua ymmärretään, eli "tervetuloa kerhoon"!

32v kellohörhöilijä Tampereelta.

Lapsena tuli kelloa joskus käytettyä, jotain Swatch - Citizen ym. malleja ainakin oli (eikä mitään hajua missä ne nyt on muuten..), ainakin yksi quartz Calypso on kaapissa, sen jopa huollatinkin ihan tunnearvon vuoksi. Joskus myöhemmin sitten löysin uudelleen piirongin laatikossa asuneet vintage Camyn ja Zenith Pilotin. -Pientä siistimistä, uudet rannekkeet ja siitähän sitä sitten innostui. (josta varmaan jäänyt myös jonkinmoinen innostus molempia merkkejä kohtaan)

Sitten taisin joskus 2007 tienoolla innostua uudesta Frederique Constantista (jotka usein muuten on ihan kivan näköisiä hintaansa nähden). Jossain vaiheessa tuli hankittua 60-luvun Omega.. ja siitähän se kokoelma sitten alkoi karttumaan. Kiinnostus pääosin vintage kelloissa. -Ei mitään jäätävän hintaisia, mutta mielellään asiallista laatua. Arvostan yleensäkin asioissa laatua ja pitkäikäisyyttä, on kiva fiilis laittaa vaikkapa 60v ikäinen tiuku ranteeseen, joka on ehjä ja siistissä kunnossa. -Moniko nykyajan peruskello (patteri..) on hengissä tuon ikäisenä?

Kesällä tosi pieni hairahdus uudempaankin mallistoon Seikon hankinnan johdosta. Kiva kello sekin..

Vintage-Miehen tapaan, myös muut vintage asiat kiehtovat. Vinyylilevyt tottakai (tosin sorvi ei ole mikään vintage..), putkiradiokin (vanha pienempikokoinen Telefunken) on keittiössä.. ja landella musiikki soi vintage Putkivahvistimen avustamana (vintage Dynaco ja Cain&Cain Abbyt).

Toisaalta ei autotallissakaan ole sähköautoja.

Tervehdys, täältä ilmoittautuu kohta 35-vuotias orastavaa kellohulluutta poteva mies.

Yli kymmeneen vuoteen ei kelloa ole ranteessa ollut. Nuorempana pidin aina kelloa, tosin ainoastaan halpoja quartz kelloja. Ainakin yksi Orient ja yksi Leijona oli. Leijona varmaan vielä jostakin laatikosta löytyy mutta muistelen, että siitä on ranneke rikki ja varmaan patterikin on ollut aika kauan tyhjä :)

Muutama vuosi sitten alkoi kellot kiinnostamaan taas enemmän kun työkaveri hankki itselleen automaatin. Kaverin kelloa aikani ihasteltua alkoi pieni kellokuume vahvistua. Kävinkin satunnaisesti katselemassa eri kelloja sekä Muron kello threadia tuli lueskeltua suhteellisen aktiivisesti. Tänä syksynä oli sitten aivan pakko hankkia kello kun kiinnostus ei vain millään lopahtanut. Hankin siis vihdoin ensimmäisen automaatin, Longines L2.750.4.56.0 chronographin. Heti perään tuli ostettua halvempi Tissotin quartz harrastuksiin ja muuhun vastaavaan touhuun. Kovasti tekisi vielä mieli hankkia kunnollinen GMT ja diveri mutta nyt täytyy hetki tasoitella ja laittaa rahaa sukanvarteen.

Kerhoon ilmoittautuu vm. -67 mies, jolla on ollut pikkupojasta lähtien kello vasemmassa ranteessa. Tänne löysin vanhimman poikani vinkistä.

Ensimmäisen kelloni sain lahjaksi papaltani n. 7 vuotiaana, jonka hän osti pienen kylän kellokaupasta. Se oli vedettävä "kulta" Lanco, jossa oli kullanvärinen taulu ja viisarit. Nuppi oli iso ja teräväreunainen, joten se painoi aina ikävästi kämmenselkään. Kellot ovat siitä lähtien aina kiinnostaneet. Kuitenkin -70 luvun lopulla siirryin patterikellojen aikaan.

-83 kun aloitin opiskelut luokallani oli kaveri, joka valisti minut mekaanisten kellojen maailmaan. Hänellä oli Omega Seamaster sukeltajankello, joka oli hienointa, mitä siihen mennessä olin nähnyt. Tuolloin itselläni oli anadigi Casio. Hänen veljellään oli Omega MK III, jonka toi joskus kouluun minun ihmeteltäväksi. Eräänä päivänä hän oli löytänyt kullanvärisen Omega Speedmasterin paikallisesta kellokaupasta (joka oli jäänyt myymättä) säästi rahaa, söi näkkileipää, opiskelija kun oli ja sai kerättyä kasaan 650mk ja osti kellon. Mielestäni 650 mk oli iso raha. Siitä kuitenkin jäi mieleen, että jos itse löytäisin joskus jonkun arvokellon, jonka arvoa kauppias ei ymmärtäisi...

Ensimmäisen "kunnon" kellon ostin heti ekasta tilistä v. -86. Seiko Chronograph Sports 100, josta maksoin 1000mk. Tuolla mentiin piiiitkään, kunnes joskus -94? löysin paikalliselta kauppiaalta Leijona automaticin päivyrillä ja viikonpäivällä suomi/eng, jossa aikarengas on lasin alla. Siitä maksoin 120 mk ja se on edelleen tallessa. Niihin aikoihin ostin möys toisen Seikon, Giugiaro Desing Choronograph 100 oranssilla taululla.

Sitten tullaan vuoden 2010 kesään... Kävin paikallisessa kellokaupassa ja näin kauppiaalla ranteessa ORIS TT1 Titan Diver´s Chrono 1000 m. Se oli jotakin niin ISOA ja hienoa mitä en koskaan (edes :worthy Omegat) ollut nähnyt :rock Niinpä yritin ostaa sen omistajan ranteesta onnistumatta :'( Kävin aina välillä kaupassa yrittämässä :shark.... kunnes tammikuun 3. 2011 hän suostui, sanoi hinnan ja minä hain heti säästötililtä rahat ja ostin kellon :drool

Olen ylpeä kellostani, ja se on joka päivä ranteessa, töissä ja vapaa-aikana!

Ja vielä; keräilin jokin aika sitten myös täytekyniä. Kynäkokoelmani käsittää nyt uuden Watermanin ja Parkerin big redin vuodelta 1928 (joka on kunnostettu).

Tulen varmasti viikottain (päivittäin) käymään näillä sivuilla :goodjob Hienoa, että suomesta lötyyy mekaanisten kellojen harrastajia. Ja vielä, mielestäni vain mekaaniset ovat kelloja, muut ovat kumikiteitä, kuten luokkakaverini v -83 opetti :D

Juu morjensta,

Täällä -69 syntynyt perheellinen mies. En minä varsinainen kellojen keräilijä ole, mutta olen kovasti kiinnostunut vanhemmista Rado kelloista. Itselläni on yksi sellainen, Rado Diastar Electrosonic. Kello on jostain 1972 - 1978 välistä ja tuon sarjan Diastar kelloja on valmistettu noina vuosina 1600 kpl, tämän tiedon olen saanut Radolta Sveitsistä.
Rado osastolla keskustelu näkyy olleen hiljaisempaa, mutta kyllä minä aion täällä käydä juttuja katselemassa mahdollisimman usein.
Mukavaa syksyä kaikille ja pysytään ajassa ;)

Jeps.
Ehdin jo innoissani (kun tällaisen foorumin löysin..) laittaa kyssäriä tuonne Tissot osioon, ennenkuin hoksin tämän esittele itsesi setin.

Meikä on kovaa vauhtia kaljuuntuva kärnä kainuusta, kaikenlaiset vanhat mekaaniset laitteet lähellä sydäntä. Vähän isommassa mittakaavassa kuin kellot, tosin. Eli veteraani moottoripyörät ja autot pääasiallisena harrastuskohteena.

Jos nyt välttämättä haluaisi jotain positiivista arvata kelloharrastuksesta, niin ainakin sen, että näitä taitaa pystyä räpeltämään sisällä lämpöisessä. Pitänee alkaa lisäämään pienempien työkalujen määrää :)

Ekan Citizenin sain pikkupoikana ja taisin rikkoa samana paivana. :)

Hauskoja juttuja on kultainen IWC-taskunauris jonka sain isaltani joka sai sen isaltaan jolle se jai kun ameriikan sukulainen kavi Suomessa. Pojat olivat kalassa ja nauris putosi jarveen, matala ruskeavetinen sellainen. Laiva vei miehen takaisin ja kerran kauniina paivana auringonsateet heijastuivat kellosta ja pojat saivat sen sukellettua ylos. Sahkeella tiedusteltiin miten toimitaan ja suuren maailman tyyliin vastaus oli "pitakaa". Isoisa on vuollut puhdetoina luiset perat ja tunnearvoa ei tarvinne selittaa. Hiukan TLC:ta kaipaisi.

Kelloinnostus oli jaissa pitkaan elamantilanteista johtuen: lupasin ostaa itselleni mieluisan kellon per ulkomaankomennus. Edellisella hankin B&R GMT:n ja nyt ostin Eterna Super KonTiki 1973 re-issuen (kulta ja timangit ei oo mun juttu). Kotona on joku Citizenin suklari ja Seikon automaatti ja herattava Poljot. Osittain ton perintokellon tarinan vuoksi yritan hiukan dokumentoida omienikin reittia maailmalla, kenties ne on joskus vuorostaan perintokaluja.

Nyt nayttaa silmiin hyvalta jotkut Jean Richard-divermallit seka Bedat 8 chrono jne...joku kulmikas polttelisi myos.

Sama pratka ollut 21 vuotta ja vinyylisoitin 32v joten pitkantahtaimen ostoksia tehdaan. Ensi vuonna tulee 50v mittariin joten kai sita jotenkin on juhlistettava!

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back