Onko kelloharrastus hiipumassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maira
  • Aloitettu Aloitettu

Maira

Administrator
Ylläpidon jäsen
Mitä mieltä olette Olli Seppälän kirjoituksesta?

http://kelloblogi.blogspot.fi/2016/03/kelloskene-hiipuu.html

Vs: Onko kelloharrastus hiipumassa?

Mielestäni Seppälä osuu oikeaan useammassakin asiassa kirjoituksessaan.

Nuorena miehenä lähdettiin kavereiden kanssa juomaan vappuna ja juhannuksena ja joskus muulloinkin, kun oli juhlapäivä. Huono vertaus ehkä, mutta sama periaate, kun kelloharrastajalla taitaa olla Kellojen päivä joka päivä, ainakaan itselleni erillinen ei erityisesti merkitse. Ainakaan tällä sisällöllä. Ehkä päivään liityvät tapahtumat saattaisivat aktivoida. Minusta olisi mukava mennä katsomaan vaikka Voutilaista tai Sarpanevaa. Ehkä joku taidonnäyte saattaisi houkutella myös. Baselin messut oli juuri, eikö samassa hengessä pienessä mittakaavassa saada jotain houkutuksia paikalle. Vaan onko sellaisia puuhamiehiä/-naisia, jotka näitä järjestää vai onko täällä markkina sellainen, ettei tällä hetkellä kannata? Kirjoituksessa nostetaan esiin, että päivään pitäisi saada kaupallisempi ote tarjouksin, ehkä se voisi herättää jonkun. Kaupallinen Kellopäivä ei ainakaan minua suoraan sytytä, mutta kirjoituksen lopussa mainittu aiheeseen liittyvä muu teema voisi innostaa valumaan paikalle. Sen myötä voisin ehkä ostaa jotain.

Olen silloin tällöin seuraillut muron kellokeskustelua ja se on aktivoitunut taas uusien osallistujien? myötä ja trollaus on vähentynyt reippaasti. Näköjään muustakin kuin arvokelloista voi keskustella. Kellofoorumi on tällä hetkellä jäänyt muron jälkeen ainakin aktiivisuudessa, jos kauppapaikkaa ei oteta huomioon, vaikka uusia jäseniä on tainnut tulla tännekin. Em. ihan vaan mutuiluna.

Yksi ero on tietysti se, että Murossa kaikki keskustelu on yhdessä säikeessä, joten siinä virtaus on nopeampi kuin foorumissa. Sama ilmiö on myös Fb-ryhmissä, niissä on vauhti nopeampi ja toki kuvien helpompi postaus on iso syy.

Foorumilla keskustelu on strukturoidumpaa ja isommasta massasta on helpompi hakea asioita.

Kiitos tarkennuksesta, ehkä vertaaminen oli tarpeetonta :)

Ei ei... ei ollut tarpeetonta.

Esitin asiani ehkä huonosti, mutta minusta näille kaikille on oma aikansa (heh) ja paikkansa. Toisille sopii yksi nopeasti etenevä kelloketju, toisille nopeasti toimiva Fb-ryhmä, johon kuvan postaaminen on helppoa ja päivityksistä saat applikaatioon alertin. Sitten tulee Kellofoorumi, joka on ilman muuta hidastahtisempi ympäristö, johon voi paneutua sopivalla hetkellä. Täällä eivät asiat mene niin helposti, twittermäisesti, asiat ohi.

Seppälän kirjoituksesta, johon pistin kommentinkin, heräsi mieleeni vielä pieni ajatus. Minusta olisi aivan järjettömän hienoa, jos Joona ajan ja kiinnostuksen salliessa kaupallistaisi nämä laadukkaat kelloiltamat upeissa puitteissa. Hän on tehnyt niin ison kontribuution tälle skenelle, että hänelle soisin myös kaupallisen hyödyn koitumisen.

Maira sanoi:
Yksi ero on tietysti se, että Murossa kaikki keskustelu on yhdessä säikeessä, joten siinä virtaus on nopeampi kuin foorumissa. Sama ilmiö on myös Fb-ryhmissä, niissä on vauhti nopeampi ja toki kuvien helpompi postaus on iso syy.

Foorumilla keskustelu on strukturoidumpaa ja isommasta massasta on helpompi hakea asioita.

Paras kellokeskustelu tässä maassa löytyy muron räpellys ja testaus alueelta. Jos pieni huumori ei haittaa.

Maira sanoi:

Paras kellokeskustelu tässä maassa löytyy muron räpellys ja testaus alueelta. Jos pieni huumori ei haittaa.

Muro räpellys ja testaus. Paras/hauskin kellokeskustelu. No hitto herajasi ei voi lähettää ja tuolla se on.

Siinäkö se syy, että kf on hieman hiljentynyt, valinnanvaran määrä? Tällä hetkellä ei taida kukaan verrata somen kuvavirtaa hiipuvaan teollisuuskaupunkiin. Päinvastoin, lisääntymään päin on, taitaa tulla kohta ähky. Asiasisällön suhteen kf on ollut ykkönen, sitä ihteään vaan näyttää kertyvän paljon hitaammin, liekö vaativampaa hommaa. En yhtään väheksy taiteellistakaan osaamista, jos valokuvaus ja kuvankäsittely ovat omia vahvuuksia. Fiiliksestä riippuu, kumpaa jaksan seurata enemmän. Vähän hassulta se toki tuntuu, kun samaa kelloa kuvataan kymmenistä eri kulmista ja jaetaan.

Suomi on pieni (kello)maa ja keskustelu sen mukaan aika vähäistä. Seuraan kf ja muroa säännöllisesti mutta olen paljon aktiivisempi kansainvälisillä foorumeilla. WUS lähinnä ja sitten TRF.
WUSin etu on valtavat määrät keskustelua ja joka kellomerkille löytyy omia todella asiantuntevia "guruja".

Itse olen harrastanut kelloja vasta vajaan vuoden verran, joten sen osalta olen jäävi sanomaan onko kelloharrastus Suomessa nousussa vai laskussa. Mutta esimerkiksi Kellojen Päivästä minulla ei ollut mitään tietoa, enkä ole nähnyt kyseistä päivää mitenkään kelloliikkeiden osalta mainostettavan.

Kelloliikkeiden osallistuminen sosiaaliseen mediaan ja esim. paikallisten kellomessujen ja -tapahtumien järjestäminen Kellojen Päivänä olisi mielestäni hyvä tapa kasvattaa kellomarkkinoita. Ainakin itse uutena harrastajana koen vaivautuneeksi mennä kelloliikkeeseen kokeilemaan Rolexia yms. kalliimpaa kellomerkkiä, jos tiedän, etten juuri sillä hetkellä kyseistä kelloa ole hankkimassa. Vaikkakin tuo kokeilu voisi synnyttää kipinän, jonka johdosta kyseisen kellon lähitulevaisuudessa hankkisin.

Erilaisten messujen- ja tapahtumien myötä uusien harrastajien olisi helpompi päästä, ilman ostopainetta, tutustumaan uusiin kellomerkkeihin ja sitä kautta innostua harrastuksesta.

En ole koskaan "harrastanut" kelloja. Jossain vaiheessa oli joku maaninen vaihe menossa jolloin kello vaihtui useasti. Sanotaan näin olen parantunut.

Minä kyllästyin Fb:n henkeen ja sen mukanaan tulleisiin lieveilmiöihin. Toisaalta minun "harrastus" on saavuttanut korkeimman pisteensä, eikä sen kaltaiset foorumit enää jaksaneet sytyttää. "Aika orjuuttaa" näin muistan jostain lukeneeni :D

Valitettavasti on päiviä, että kf:llä piipahdus on vain myynti-ilmoitusten luetuksi merkitseminen. Muron ketjua en ole seurannut varmaan vuoteen ja facebook ei ole minun juttu.

Lauantain paikallisessa sanomalehdessä oli juttua kelloista. Kts liite.

Liitteet

• Kaleva 20160326 - Laatukello kestää aikaa.webp
    Kaleva 20160326 - Laatukello kestää aikaa.webp
    235,3 KB · Katsottu: 168

Tämä on varmasti totta, että valtaosalla tulee jossain kohtaa saturaatiopiste. Itselläkin on intoa vaikka kuinka, mutta oma harrastuneisuus on löytänyt ikäänkuin suuntansa. Vintage-Omegat ja Seikot. Sitten on tämä lisävarustelu, eli rannekkeet ja kellojen säilytys, jossa kyllä niin ikään tuli se mun laatikko jo vastaan ja hankittua.

Onneksi vaimolla on samansuuntainen maku kuin minulla ja hänelle pitää kartuttaa pieni vintage-Omega-käyttökellovalikoima, joten ei tässä tarvitse laakereilla levätä.

Jotenkin minulla on sellainen kutina, että jatkossa työstän vähän pidempiä postauksia aiheesta, kun tuntuu olevan sanottavaa ja toisaalta moni asia kaipaa selvittämistä, johon saan takuulla vastauksia foorumilaisilta.

Luulen, että monilla jotka ovat olleet mukana tässä touhussa jo useamman vuoden ja jotka ovat olleet ns. ensimmäisessä aallossa, on jonkinlainen saturaatiopiste saavutettu ehkä jo. Ainakin näin on itselläni. Tosin ei harrastus ole loppunut, vaan ehkä muuttunut hieman seesteisemmäksi ja kypsyneemmäksi.

Foorumeilla on melko yleistä se, että eka aalto kestää sen 2-3 vuotta, jonka jälkeen tulee syklisesti pieni suvanto ja sen jälkeen tulee (jos on tullakseen) uusi sukupolvi, joka iteroi käytännössä samat asiat. Se on kuitenkin hyvä muistaa, että kun puhutaan tuhansien eurojen arvoisista kelloista (tai vähän sen allekin), niin niistä kiinnostuu kuitenkin suhteellisen rajallinen joukko. Kalliimmista kelloista vielä harvempi, sillä harvalla yksinkertaisesti on liitua siihen.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että kelloharrastajien määrä on Suomessa (edelleen) nousussa. En jaksa uskoa että siihen vaikuttaa suhdanteet aivan hirveästi, kellojahan voi harrastaa budjettitasolta alkaen ja ylärajaa ei tunneta.

Se mikä on omasta mielestäni harmi niin kovinkaan syvällistä mekaanisten kellojen keskustelua suomalaisilla foorumeilla ei harrasteta. Veikkaisin osasyyn olevan siinä että monet tätäkin foorumia seuraavista ovat myös aktiivisesti ulkomaisilla alan keskustelupalstoilla stalkkaavia (itseni mukaanlukien) henkilöitä.

Oman kontribuution tuominen keskusteluun on oma lukunsa, jos puhutaan vaikka kellofoorumi.comista. Aivan parasta lukea esim. kanikune -nimimerkin huoltopostauksia. Tämänkaltaisia tarvittaisiin enemmän mutta mistäpä niitä kaivaa tässä pienessä maassa..

Naatitaan kuitenkin hienosta harrastuksesta :)

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back