Mora

telefunken

Uusi jäsen
>:( Mistä tietää Mora kaappikellon vuosimallin? Tähän ei saa kuvaa jostaki syystä. Punnus on iso neliskanttinen möhkäle. Kotelo kustavilaistyyliä. Kellotaulussa yläosassa a.a Alaosassa Mora. 2 vieteriä koneistossa ja 2 kelloa sisätysten

Vs: Mora kaappikello

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

narupyörä on puusta tehty alnperin ja taulua on jäljestä "korjattu"

Tallessa oleva punnus ja viritysavain
minkä ikäinen kello on? Mun nähdäkseni tässä ei ole ollutkaan ku 1 punnus joka menee kummallekkin pyörälle. Eikö kukaan todellakaan tiedä tästä mitään?.. ;) ;) :) :)

Mora rannekello

Mulla olis tälläinen Mora merkkinen rannekello...

Ruotsalainen taitaa olla, mutta aika heikosti oon löytäny tietoo tästä...

Itse huolsin vähän aikaa sitten samanlaisen Moran, ja luulisin että valmistusvuosi on jossain 1800-luvun loppupuolella. Paha mennä varmaksi sanomaan.

Moran tarkka ajoitus on vaikeaa. Yleissääntönä voi pitää koneistonpohjien etäisyyttä toisistaan,
eli mitä suurempi etäisyys, sitä vanhempi.
Minulla ei ole tarkkaa lähdeaineistoa Moran historiasta, mutta kerron sen mitä olen vanhoilta
kellosepiltä kuullut ja itse havainnut.
Jos jollain on tarkempaa tietoa, voi kernaasti korjata.

Vanhimmissa 1700-luvun koneistoissa pohjienväli voi olla yli 80 mm.
Itselläni on 1800-luvun alkupuolelle valmistettu, jossa väli on noin 70 mm.
Viimeisissä 1800-luvun puolivälissä valmistetuissa koneistoissa väli voi olla 40- 50 mm.

Pitää huomioida, että Mora on melko karkeatekoinen ja mitat eivät välttämättä ole kovin
täsmällisiä.

Mora ei ole kenenkään yksittäisen kellosepän valmiste, vaan niitä valmistettiin ns. osuuskunta
periaatteella, eli osavalmistajia oli paljon.

Mora suurin heikkous on laakerien puute, eli siinä on rauta rautaa vasten.
Puslaamalla siitä saa kelpo ajannäyttäjän.

Kellokaapit on aina puuseppien tai tilaajan itse valmistamia.

Koneiston pohjaväli on 67 mm. Kaappi on kustavilaista tyylisuuntaa, eli itse arvaisin 1800 luvun alkupuolta? karkeatekoinen on, eikä laakereita ole.

Naisten Mora rannekello

MORA kellojen historiaa
Frost Karl Mattsson ja hänen vaimonsa Anna Maria perustivat Mora Armaturin Östnorin kylässä, Morassa vuonna 1927.1700-luku oli vaikeaa aikaa Moran talonpojille. Niukkaravinteinen maaperä antoi niin huonoja satoja, että väestön oli etsittävä uusia keinoja elättääkseen itsensä. Saadakseen lisätuloja östnorilaiset alkoivat valmistaa Morassa maineikkaita Mora-kelloja. Normaalin työpäivänsä päätyttyä talonpojat siirtyivät pirtteihinsä kokoamaan kellokoneistoja.The classic Mora clock is still sought after today. www.moraarmatur.fi/tietoamorasta/Historia
Olen ostanut kolme naisten Mora rannekello ja tässä kuva ensimmäisestä.

NMDv5fS.jpg

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back