Ketju pikkukysymyksille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja avei
  • Aloitettu Aloitettu
Vs: Automaattikronon ajanoton pysättäminen

mikahe sanoi:
Toisaalta tässä tulee heti yksi testikeissi mieleen eli mitata vaikuttaako kronon käyttö käyntitarkkuuteen sillä aikajaksolla jolla normaalia heittoa on toistettavasti mitattavissa. Odotusarvo lienee, että kronon pyöritys vaatii pienen veronsa, ja se päällä käynti on hieman hitaampaa.

Kronon päälle kytkeminen lisää kitkaa liikkuvien osien lisääntymisen myötä. Amplitudi tipahtaa jonkin verran, jolloin käyntikin muuttuu samalla tavalla kuin vedon hiipuessa. Se taas on koneistokohtaista alkaako kello silloin edistää vai jätättää, ja se voi tehdä sen eri tavoin eri asennoissa ja riippuen siitä kuinka paljon vetoa on vielä jäljellä.

En osaa kuvitella mitä haittaa kronon nollaamattomuudesta olisi. Erona on vain se ettei viisareita nollaavat vasarat keskitä viisareita. Ajan otonjatkuva päällä pitäminen liisää liikkuvien osian määrää ja periaatteessa niiden kulumista jos sitä ei ole suunniteltu jatkuvasti käytettäväksi. En tiedä ovatko nuo rakennettu siten ettei kello kulu normaalia kulumista merkittävästi enempää.

Vs: Automaattikronon ajanoton pysättäminen

nouneim sanoi:
En osaa kuvitella mitä haittaa kronon nollaamattomuudesta olisi. Erona on vain se ettei viisareita nollaavat vasarat keskitä viisareita. Ajan otonjatkuva päällä pitäminen liisää liikkuvien osian määrää ja periaatteessa niiden kulumista jos sitä ei ole suunniteltu jatkuvasti käytettäväksi. En tiedä ovatko nuo rakennettu siten ettei kello kulu normaalia kulumista merkittävästi enempää.
Esim. Valjoux 7750:ssä tämän videon perusteella yksi "jousi" vaikuttaisi olevan enemmän jännitetty silloin kun krono on käynnissä tai pysäytetty, muttei resetoitu: https://youtu.be/CbCylItoZjg?t=3m41s
Mutta tuskin tuolla on juurikaan merkitystä, vrt. käyntijousi.

Vs: Ketju pikkukysymyksille

Vasarat ovat jousikuormitteisia, mutta arvelisin kuten sinäkin, että nykyiset jousimateriaalit eivät ole kovin herkkiä kuoleentumaan.

Itse asiassa juuri 7750ssä kronon tuntiratas on aika mielenkiintoinen kronon päälläolon kannalta. Kun krono on seis, luistaa ratas koko ajan (tynnyrin ajamana). Tällöin samalla muovinen jarru pitää kiinni rattaan kehältä. Tämän rattaan kannalta kronon päällä pitäminen olisi edullisempaa. Muuten kronon päälläolo sekunti ja minuuttiviisarin suhteen on vähän merkityksellistä, koska niissä on vähän voitettavaa kitkaa. Toki nämäkin kuluvat enemmän käytettyinä kuin paikallaan.

Tälläinen yleiskysymys ilmoille. Millä olis paras putsata ns. arkikellon metalliranneketta joka näkyy keräävän vaikka millasta skögää itteensä? Muutaman kerran oon laittanut pakasterasiaan fairyä ja vettä...sinne sitten Elementum likoomaan. Kyllä sieltä lähtee sitä silppua välistä veks (kyllä sitä sinne näkyy jäävänkin tolla taktiikalla), mutta liekkö tähän parempaakin keinoa :-\

WhiteWizzard sanoi:
Tälläinen yleiskysymys ilmoille. Millä olis paras putsata ns. arkikellon metalliranneketta joka näkyy keräävän vaikka millasta skögää itteensä? Muutaman kerran oon laittanut pakasterasiaan fairyä ja vettä...sinne sitten Elementum likoomaan. Kyllä sieltä lähtee sitä silppua välistä veks (kyllä sitä sinne näkyy jäävänkin tolla taktiikalla), mutta liekkö tähän parempaakin keinoa :-\
ultraäänipesuri ja hammasharja

pietu sanoi:
WhiteWizzard sanoi:
ultraäänipesuri ja hammasharja

Tarkennuksena vielä, että pelkän rannekkeen voi putsata noin.
Eli ranneke irti kellosta ja sitten vasta pesuun :goodjob

Minun ultraäänipesurissa on muovinen pidike kellolle, jossa itse kello on poissa pesusta, enkä ole ranneketta irroittanut pestessä.

Tänään suositeltiin erään kellosepän toimesta sellasta winder laitetta. Kysymys kuuluukin että mitä sen hankinnassa kannattais katsoa? Hinnat niillä näkyy olevan varmaan 20e-200 000e riippuen laitteesta. Ajatus oli jos löytäis laitteen neljälle kellolle :what

Itse googlasin "Best watchwinders" ja löysin omani sen kautta. Hinta yhden kellon kääntäjälle tuli noin 50€ tulleineen. Tässä muutamia laadukkaita http://www.misterchrono.com/en/100-watchwinders-3-to-5-watches#

Amazonista saa myös hyvään hintaan. http://www.amazon.com/Brookstone-Bro-9023-Quad-Watch-Winder/dp/B001O6M4JY/ref=as_at?tag=geapat-20&linkCode=as2&

Omassa halpiksessa joka on nyt ollut 6kk koko ajan päällä, saa 3 eri pyörimisnopeutta ja on muutenkin toiminut moitteetta.

Modalolla on toimiva edullisia settejä.

Verkkovirta/paristo, uutena tosi hiljaisia, mutta vähän kuuluu matkan varrella surinaakin. En tiedä, johtuisiko painavista kelloista ja kuluvista laakeroinneista.

Kellot säilyvät parhaiten toki off-kierrossa silloin, kun niitä starttailee vain esmes kerran kuussa. Mutta jos on ilman pikasiirtoja olevia juttuja, pvm tai kuukierto yms. niin on työlästä.

Eikä se winder mitenkään pilalle kuluta mutta on sama kuin olisi kellot koko ajan toimistokäytössä, about. Mukavuus maksaa, aina kaikessa ;)

arbit sanoi:
Kellot säilyvät parhaiten toki off-kierrossa silloin, kun niitä starttailee vain esmes kerran kuussa. Mutta jos on ilman pikasiirtoja olevia juttuja, pvm tai kuukierto yms. niin on työlästä.

Tämä.
En itse näe mitään syytä hankkia winderia jos ei ole perpetualia valikoimassa.
Mutta kukin omien halujen mukaan.
Itselleni kellon aikaan laittaminen on enemmänkin terapeuttista kuin työlästä.

Jep! Käsityöt on terapiaa, kaikki, minkä hyvällä mielellä tekee, aivo lepää :)

Moi, sarjassamme varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monilla miehillä on kellokädessä kellon kaverina rannekoruja. Yleinen trendi näyttää olevan kivihelmissä. Naarmuttavatko kivihelmet kelloa?

juippi sanoi:
Moi, sarjassamme varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että monilla miehillä on kellokädessä kellon kaverina rannekoruja. Yleinen trendi näyttää olevan kivihelmissä. Naarmuttavatko kivihelmet kelloa?

Naarmuttaa, vaan tuleehan noita naarmuja ilmankin.

Mulla taitaa olla kyselyikä, mutta kai täällä kehtaa kysellä...

Magneettihommista:

Mitä käytännössä tarkoittaa Anti-magnetic DIN 8309? Ilmeisesti liittyy kellon käyntitarkkuuteen jonkinlaisen magneettikentän vaikutuksen alaisena, mutta antaako tällainen speksi mitään suojaa kellon magnetisoitumiselle? Joidenkin kellojen spekseissä sitten ihan erikseen linjaillaan tesloista ja gausseista, josta saa sen käsityksen, että nämä ainakin ovat magneettisuojattuja johonkin ilmoitettuun arvoon asti.

On taas vaan jotenkin semmonen fiilis, että lentokoneessa nukkuminen ipadin suojakuori kädessä ei tehnyt hyvää...

Tuo DIN arvo 4,800 A/m on noin 60 gaussia eli ei juuri mitään. Pienikin magneetti antaa pinnaltaan helposti pari tuhatta, tai jopa 5000 gaussia. Riippuen magneetin tyypistä, putoaa gaussit nopeasti mitä kauempana magneetista ollaan. Jotkut magneetit antavat sentin päässä enää 1/10 kun toiset vielä 1/4, mutta silti riittäväsi yli tuon mainitun DIN arvon 60 gaussia. Olen kirjoitellut tänne miten IPadin kuori vaikutti omaan Rolex GMT-masteriini. Vaihdon padin kotelon tavalliseen nahkaiseen jossa ei magneetteja.

Jos kello altistetaan magneeetille, alkaa kellon amplitudi heti laskea=käynti nopeutuu huomattavasti, minulla n45s/12 tuntia. Kun magneetti poistetaan alkaa amplitudi nousta takaisin mutta voimakkuudesta ja kestosta riippuen kello sitten magnetisoituu tai ei.
Omani magnetisoitui. Kun laittoi kompassin kellon päälle, kääntyi neula jyrkästi 90 astetta ja pysyi siinä. Demagnetisoinnin jälkeen neula ei enää reagoinut kelloon mitenkään ja käynti palasi tuttuun 0,5s/vrk käyntiin.

Alex70 sanoi:
Tuo DIN arvo 4,800 A/m on noin 60 gaussia eli ei juuri mitään. Pienikin magneetti antaa pinnaltaan helposti pari tuhatta, tai jopa 5000 gaussia. Riippuen magneetin tyypistä, putoaa gaussit nopeasti mitä kauempana magneetista ollaan. Jotkut magneetit antavat sentin päässä enää 1/10 kun toiset vielä 1/4, mutta silti riittäväsi yli tuon mainitun DIN arvon 60 gaussia. Olen kirjoitellut tänne miten IPadin kuori vaikutti omaan Rolex GMT-masteriini. Vaihdon padin kotelon tavalliseen nahkaiseen jossa ei magneetteja.

Jos kello altistetaan magneeetille, alkaa kellon amplitudi heti laskea=käynti nopeutuu huomattavasti, minulla n45s/12 tuntia. Kun magneetti poistetaan alkaa amplitudi nousta takaisin mutta voimakkuudesta ja kestosta riippuen kello sitten magnetisoituu tai ei.
Omani magnetisoitui. Kun laittoi kompassin kellon päälle, kääntyi neula jyrkästi 90 astetta ja pysyi siinä. Demagnetisoinnin jälkeen neula ei enää reagoinut kelloon mitenkään ja käynti palasi tuttuun 0,5s/vrk käyntiin.

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.

Alex70 sanoi:

Tämä on ehkä turhaa viilausta, mutta olen siihen taipuvainen. Amplitudin pieneneminen ei suoraan tarkoita käynnin nopeutumista. Amplitudin lasku esimerkiksi jousenvedonhiipuessa tyypillisesti muuttaa käynti hieman, suuntaan tai toiseen riippuen millaiset epäideaalisuudet sattuvat hallitsemaan. Se ei aina nopeuta käyntiä, vaan se voi hidastuakin.

Magneettisuuden tapauksessa hallitsevin ilmiö taitaa olla liipottimen spiraalijousen magnetisoituminen. Magneettinen voima vaikuttaa eri kierrosten välillä ja saa sen toimimaan epälineaarisesti ja eri "jäykkyydellä" kuin aiemmin. Käynti tyypillisesti nopeutuu, joskus paljonkin riippuen magnetisoitumisen asteesta.

Peukku. Kyllä aina asiantuntijan tarkennukset kelpaa.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back