Kellotapahtumat yleisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puhti
  • Aloitettu Aloitettu

Puhti

Aktivisti
Tässä ketjussa voidaan turista kellotapahtumista yleisesti. Aloitan keskustelun aiheesta, josta tulee varmasti scheissea niskaan, mutta sanompa silti...

Itse vieroksun niitä kellotapahtumia, jossa kelloharrastus lyödään yhteen erilaisten luksustuotteiden ja erilaisten kalliiden harrastusten kylkeen. Esimerkkinä vaikka juuri pidetty Tampereen kelloilta, jossa kohtasivat urheiluautot ja kellot:

https://tyyliniekka.fi/tampereen-kelloilta-oli-kellojen-ja-autojen-ilotulitusta/

Ymmärrän hyvin, että osaan tällainen vetoaa ja kenties urheiluautojen siivellä saadaan houkuteltua paikalle henkilöitä, jotka eivät tulisi pelkkään kellotapahtumaan. Ja sama toistepäin. Tällainen meininki antaa kuitenkin jollain tapaa vääristyneen kuvan kelloharrastamisesta ja voi nostaa monelle kynnystä tulla tapahtumaan. Valtaosa kelloharrastajista on kuitenkin ihan taviksia. Heistä suurin osa tuskin ajaa urheiluautoilla yms.

Ensinnäkin olisi hienoa, kun kelloharrastus voisi olla esillä ihan pelkkinä kelloina ja niihin välittömästi liittyvinä oheistarvikkeina. Ymmärrettäisiin ne historiaan, mekaniikkaan ja käsityöhön liittyvät hienoudet, jotka ovat näissä kelloissa läsnä. Niiden pitäisi riittää. Toiseksi olisi hienoa, jos voitaisiin karsia pois kaikki turha prameilu ja luksusmeininki. Kyllä, osa kelloista on todella kalliita ja saa ollakin, mutta voisi kuvitella, että juuri niiden kohdalla varsinkin riittää pelkkä kello. Ei tarvita Ferraria kylkeen vetonaulaksi.

Kun mentäisiin syvemmälle itse kelloihin ja niihin littyviin tarinoihin, arvostus kelloja kohtaan voisi entisestään nousta ja laajentua sen sijaan, että pysytään pintatasolla, brandeissä, luksuksessa ja kuorrutetaan tämä kaikki asioilla, jotka eivät varsinaisesti liity teemaan.

Vs: Kellotapahtumat yleisesti

Olen aika pitkälle samaa mieltä. Ns. normi duunareitten kellomiittinki.Olisi kova juttu mihin taatusti lähtisin Halti vaatteilla. Olisi kiva turinoida esim. Steinhart yms. omistajien kanssa. Vaikka itselläni on Omega Seamaster 300 M chrono niin se on ollut kaverina huoltoineen yms 18 vuotta! Juuri tällaisia keskusteluja kaipaan. Siis Ei pois muista jutuista.

Ymmärrän kaupunkihippinä hyvin pointin mutta itse koetan pikku hiljaa vanhetessa menemään samalla kuin pinnallisuus haittaa ja siitä pois, myös silti aina vain syvemmälle myös hyväksynnässä. Siksi on kaikki hyvässä hengessä tapahtuva puuha tavallaan jees. Ja vain varsinainen pröystäily, elvistely, makeilu ja kovismeininki on sellaista, mitä tulee väisteltyä.

Aitokelloharrastamisessa on väistämättä niin paljon "rahapiirejä" kiinni, että jos antaa oman sisäisen hippinsä kasvaa torjumaan kovin paljon oheissälää ja piiriä, jää myös hirmuisen paljon harrastuksesta näkemättä. Kaikkeahan ei tarvitse itselleen saada.

Minä en halua ikinä kymppitonnien kelloja itselleni, eikä ikinä olisi varaa marjaniemeläiseen tai westendiläiseen ranta-asuntoon taikka muuhun palazzoon mutta silti ihailen niitä toisillaja retkeilen niiden keskellä.

Toukokuussa mm. on Helsingissä taas Suomen mittakaavassa suunnattoman kiva tapahtuma tutustua kelloharrastajiin ja kaikkeen sen ympärillä :)

Useimmat kellomiitit ovat itse asiassa ihan tavismeininkiä ja tavallisia ihmisiä.

Juu siis jos ei olisi ns.rahamiehiä niin eipä olisi hienoja kelloja tai autoja. Näitä henkilöitä tarvitaan että näitä hienoja vehkeitä tehdään! Jos näen upean Porschen olen vilpittömästi iloinen sen omistajan puolesta. Se että itse säästää ja ostaa sen unelma parin tonnin kellon niin eikös se ole mittakaavassa vähän sama juttu? Niinkuin sanoin niin en Omega vanhustani myy. Piste.

EVK sanoi:
Olen aika pitkälle samaa mieltä. Ns. normi duunareitten kellomiittinki.Olisi kova juttu mihin taatusti lähtisin Halti vaatteilla. Olisi kiva turinoida esim. Steinhart yms. omistajien kanssa. Vaikka itselläni on Omega Seamaster 300 M chrono niin se on ollut kaverina huoltoineen yms 18 vuotta! Juuri tällaisia keskusteluja kaipaan. Siis Ei pois muista jutuista.

Kyllä, juuri tällaisia kaipaan itsekin. Aitoja keskusteluja kelloista, en brändeistä, luksuksesta yms. Mene nyt sitten tällaiseen "luksustapahtumaan" intoilemaan Steinhartistasi. Joo on varmasti ok ja mahdollista, mutta kynnys voi olla monelle suuri. Itse menisin mieluiten juuri mahdollisimman matalan kynnyksen tavistapahtumaan, jossa keskiössä ovat vain kellot, on se sitten 300 egen Seiko tai Stenu tai 30 000 egen Lange. Aito kellointoilija ymmärtää kuitenkin molempien päälle ja syntyisi varmasti hyviä keskusteluja itse kelloista.

arbit sanoi:
Useimmat kellomiitit ovat itse asiassa ihan tavismeininkiä ja tavallisia ihmisiä.

Ok, hieno homma jos/kun näin on.

Ymmärrän hyvin tuon aloituksen pointin, mutta tahtoo tuollaisten "vain kelloiltojen" ja siihen sopivien teemojen keksiminen ja vaihtelu olla vaikeaa? Tuo kyseinen tilaisuus kieltämättä lässähti aika äkkiä pelkäksi kiertämiseksi ja katselemiseksi, mutta niin kuin sanoin, pelkkien kellojen tiimoilta uusien asioitten keksiminen voi olla noin suurelle ryhmälle vaikeaa. Olisin kyllä mukana "pelkissä" kellomiiteissä Tampereella pienemälläkin porukalla.
Näin ajattelin!

On hienoa että kelloaiheisia tapahtumia järjestetään ja kellokulttuuria edistetään, mutta olen siinä samaa mieltä että tietynlaiset pönötystilaaisuudet eivät varmaankaan palvele loppupelissä ketään.

Hyvä ja tarpeellinen aloitus tärkeästä aiheesta. Tosin "arvokellot" ja urheiluautot kuuluvat sikäli samaan kategoriaan, että kummatkin ovat tarpeettomia.

Minua myöskin kiusaa se, että kelloharrastus näyttää kovin useille olevan lähinnä elvistelyä ja vähemmän itse kelloihin, niitten mekaniikkaan/elektroniikkaan ja ajan mittauksen historiaan keskittyvää. Tämän kuvan (sananmukaisesti) antaa ainakin kelloharrastajien Facebook -sivusto. Menin hetkeksi mukaan sivustolle, pakkohan sinne on liittyä jos haluaa sivuja ylimalkaan nähdä. 80% postauksista oli tyyliä "ulkoilutan Breitlingiä", "minkä näistä kolmesta (Rolexista) laittaisin tänään ranteeseen?" tai "Pannu matkustelee" (taustalla Taj Mahal/pyramiidit/Grand Canyon/Machu Picchu). Sydän löi pari hutia kun joku hoidon tarpeessa oleva heppu esitteli, kuinka "Hänestä otetaan viimeiset kuvat ennen muuttoa uuteen kotiin", kuinka uusi "Hän lasketaan yöksi levolle" ja kuinka tässä "aamutuimaan muutama kuva uudesta Hänestä ennen lähtöä maailmalle". Vanha "hän" oli siis Vacheron Constantin chrono ja uusi "hän" joku Breitlingin möhkäle.

En tietenkään malttanut olla kyselemättä homman mielekkyyttä, joten vierailuni (ja jäsenyyteni) kesto oli tällä kertaa vajaa vartti. Muutama järkevähkökin kommentti tosin tuli, jopa ilmeisesti moderaattori tunnusti, että paljon on huttua joukossa, mutta tämmöistä on "kelloharrastus". Laitan tuon sanan lainausmerkkeihin. Mitä harrastusta se on, jos pääasia on julkaista rannetuskuvia kymppitonnin kelloista*. Minua vaadittiin julkaisemaan rannekuva kellostani, ilmeisesti kredibiliteetin vuoksi, mutta kieltäydyin, koska minusta miehen sanaan pitäisi voida luottaa (mainitsin, että ranteessani on XXXXX merkkinen kello, kuten onkin). En ole ikinä ottanut rannekuvia, enkä ota.

Kaiken kaikkiaan tuo Facebook on kehno alusta millekään järkevälle keskustelulle, kun postaukset pakenevat jonnekkin bittiavaruuteen, ja sivusto kieltäytyi näyttämästä lisää ellen hanki kavereita. Ei perhana, kelloista minä tulin keskustelemaan, en elvisteleimään tai kavereita haalimaan. Tämä sivusto kituu, joskus ei ole postauksia päiväkausiin, jopa jossain muroBBS tai polkupyöräilijöitten sivuilla on vilkkaampaa keskustelua kelloista kuin täällä. WatchYouSeek on suht toimiva, mutta sielläkin rannetusketjut ovat satoja sivuja, ketä ne oikeasti voivat niin kiinnostaa?

Tällä hetkellä mielenkiintoisin projektini on saada Steinhart käymään mahdollisimman tarkasti, vaikka "arvokellojakin" on ja se viimeinen tilauksessa. Olen kuitenkin päättänyt lopettaa kuvien ottamisen ja julkaisemisen ja kellomerkkien mainitsemisen jos sitä voi pitää vähääkään elvistelynä, sen verran vastenmielistä oli meno "kelloharrastajien" facesivuilla.

Kiitos kun jaksoit lukea.

*) Tähän ehättävät apologeetat sanomaan, että kyllä sivuilla julkaistaan kuvia Seikoistakin. Kyllä juu, harvakseltaan. Mutta eniten ihastuksen huokauksia ja kuvallisia "onpas minullakin samanlainen mutta kultainen" -vastauksia saavat kyllä Daytonat ja Speedmasterit sun muut vastaavat.

Michael sanoi:
Kaiken kaikkiaan tuo Facebook on kehno alusta millekään järkevälle keskustelulle
Virkistävää havaita, että joku muukin on huomannut tämän. Harmi kyllä, useissa yhteyksissä trendinä tuntuu olevan, että hyvin toimivat keskustelupalstat kuolevat, ja tilalle perustetaan facebook-ryhmiä.

Keskustelua voi yleensä luoda ja muuttaa luomalla ja muuttamalla, ei negatiivisella asenteella muiden tekemiä, avaamatta niitä parempia.

Se on aina ollut niin ja aina tulee olemaan.

Sisältökeskusteluakin on kuvailoitteluiden seassa, kun sellaisia aloittelee.

Toivottelen mielenrauhaa ja toleranssia jokaiselle kestämään erilaisuutta, mutta negatiivisuus ja pahan mielen purkaminen syö hengen kaikkialta. Ei erilaiset maut.

Taitaa olla niin, että esim. Kellofoorumilla tai vaikkapa Klocksnackissa eniten postauksia on juuri tänään ranteessa osioissa. Näitä myös katsotaan eniten. Osallistuminen on helppoa.

- R y h m ä h a l i -

Maks sanoi:
Taitaa olla niin, että esim. Kellofoorumilla tai vaikkapa Klocksnackissa eniten postauksia on juuri tänään ranteessa osioissa. Näitä myös katsotaan eniten. Osallistuminen on helppoa.
Ja toki niin saa ollakin. Oma kritiikkini koskee nimenomaan naamakirjan käyttöä, siellä kaikki asiat menevät iloisesti samaan sekametelisoppaan. Foorumeilla voi helposti jättää tietyt threadit/alueet kokonaan katsomatta, jos tietää ettei ole kiinnostunut. Plus tietysti se, että jonkun pari kuukautta sitten postatun kiinnostavan asian löytäminen facesta on lievästi sanottuna hankalaa foorumiin verrattua.

Itse pidän tätä foorumia oivana tapana seurata mitä porukan päässä liikkuu. Keskustelu on asiallista ja myöskin kehittävää. Asiallisuus kunniaan.

arbit sanoi:
Keskustelua voi yleensä luoda ja muuttaa luomalla ja muuttamalla, ei negatiivisella asenteella muiden tekemiä, avaamatta niitä parempia.

Se on aina ollut niin ja aina tulee olemaan.

Sisältökeskusteluakin on kuvailoitteluiden seassa, kun sellaisia aloittelee.

Toivottelen mielenrauhaa ja toleranssia jokaiselle kestämään erilaisuutta, mutta negatiivisuus ja pahan mielen purkaminen syö hengen kaikkialta. Ei erilaiset maut.

Tottakai pitää saada kyseenalaistaa muiden toimintaa ja antaa negatiivistakin palautetta, kunhan sen tekee kohteliaasti ja kunnioittavasti, ei mene henkilökohtaisuuksiin eikä nosta itseään muiden yläpuolelle. Selkänojaakin saa sillä, että itse menettelee toisin. Toleranssia on se, että sallii tällaisenkin. Hyssyttely ja muniin puhaltelu ei vie maailmaa eteenpäin.

Hienoa ollut havaita tässä ketjussa, että en ole ollut ajatusteni kanssa yksin vaan moni kokee samaa "tuskaa". Mm. nimimerkki Michalilta hyvä kirjoitus yllä.

Itselle melkeinpä parasta kelloharrastusta on lukea Kellohuolto Loppelan sivuja, joista löytyy mainioita kirjoituksia eri merkkien ja mallien historiasta sekä teknisistä tiedoista. Jotain tämän tyyppisiä "luentoja" olisi hienoa kuulla vaikka kellotapahtumissakin sen sijaan, että mennään johonkin kelloliikkeeseen nappaamaan kuohari, testailemaan luksuskelloja ja kuullaan merkin edustajan paasaamista brändistä.

Puhti sanoi:
Tottakai pitää saada kyseenalaistaa muiden toimintaa ja antaa negatiivistakin palautetta, kunhan sen tekee kohteliaasti ja kunnioittavasti, ei mene henkilökohtaisuuksiin eikä nosta itseään muiden yläpuolelle. Selkänojaakin saa sillä, että itse menettelee toisin. Toleranssia on se, että sallii tällaisenkin. Hyssyttely ja muniin puhaltelu ei vie maailmaa eteenpäin.

Tuolla Facebookissa pyysin kohteliaasti, että joku avaisi minulle sitä aatemaailmaa, joka panee ihmisen postaamaan kuvan 8k€ kellostaan "ulkoilemassa", ja sitten saa toiset huokailemaan, että onpas ihana kello. Kuvat ovat surkeita, valmistajan sivuilta voi katsella tuhat kertaa parempia. Eihän sieltä mitää järkevää selitystä tullut, joten arveluksekseni jää, että kyseinen henkilö vain (ties monennettako kertaa) haluaa julistaa maailmalle omistavansa kalliin XyZ merkkisen kellon. Mutta kuten sanottu, kukaan ei osannut kertoa mikä tässä on se syvempi sisältö, hyöty tai harrastuksellinen aspekti. Käteen jää siis arvaus, että kyseessä on puhdas öykkäröinti.

Kaiken kaikkiaan sivustolta saa sen kuvan, että "kelloharrastus" on lähinnä kallitten kellojen esittelyä milloin milläkin verukkeella. Ainakin moiset aloitukset dominoivat sivustoa. Siis olkoon. Ihminen voi nimittäin omistaa tyytyväisenä kalliitakin kelloja ilman että niitä tarvitsee kenellekkään esitellä. Jos oston motiivina on ollut se, että pääsee kelloaan esittelemään ja sitä kautta saa ehkä yhteisön arvostusta, mielestäni hankinnan syy on ollut väärä. Jos taas arvostus tulee esimerkiksi siitä, että ymmärtää pitää puvun kanssa pukukelloa tai vastaavaa asiallista ajannäyttäjää (ei Suuntoa tai G-Shockia), niin se on vain osoitus sivistyneestä mausta. Itse pukeudun normaalisti tavalla, joka saa arvokellokaupan turvamiehen hamuamaan hälyytysnappia ja hakeutumaan ovisuuhun, mutta lähtiessäni tilaisuuteen, jossa minulla on kauluspaita ja pikkutakki (onneksi harvoin...), kaivan laatikosta littanan 180€ kvartsi-Seikon, en pidä möhkömpää GMT:tä tai kronografia. Myös siksi, että en oikeastaan halua ryhtyä esittelemään ja selittelemään kellojani sen enempää tuttaville kuin tuntemattomillekaan.

Olen kyllä itsekin ottanut asetelmakuvia, vähän vitsimielessä, muutamasta kellostani, mutta olen päättänyt lopettaa senkin, koska ei sekään palvele oikeastaan mitään järkevää tarkoitusta. En ole ottanut kuvia uudesta raivaussahastani, repusta tai wokkipannustakaan, miksi kuvaisin kelloja sen enempää?

Mukava huomata minunkin puolestani, että saman tapaisia ajatuksia liikkuu muittenkin päissä. Ehkä kelloharrastuksen ei tarvitse olla pelkkää "kelloharrastusta".

Kuulostaa minulle vain siltä, että se ei sitten ollut sinun paikkasi.

Eikö ole analogia "minulla on kello eikä tarvitse näyttää" sille, että "minulla on paha mieli jossain, ei tarvitse mennä toiselle palstalle sitä näyttämään".

Toivottelen yhä hyvää meininkiä harrastamiseen jokaiselle, "ilon kautta" :-*

Michael sanoi:
En ole ottanut kuvia uudesta raivaussahastani, repusta tai wokkipannustakaan, miksi kuvaisin kelloja sen enempää?
Toisaalta olen varma, että maailmassa on myös foorumeita tai faceryhmiä, joissa raivaussahojen, reppujen tai wokkipannujen kuvia esitellään.

Ihmiset ovat erilaisia. Toiset höpöttävät eri motiivein kaikki asiansa puolitutuille joko IRL tai somessa, toiset eivät kummassakaan. Minusta tässä on kyse aika pitkälle samasta.

Minun pointtini oli itse asiassa tuolla aiemmassani ketjun matkalla.

Vaikka toisaalta on erilaiset paikat ja ihmiset, jotka kohtaavat tai ei, niin monesti on myös niin, että paikka on erikoistunut johonkin tapaan/tapoihin, jo(i)ssa suurin osa kommunikaatiosta tapahtuu.

Sen ohessa ja lisäksi kuitenkin asiallisilla palstoilla syntyy ketjuja myös toisenlaisista aiheista. Kun niitä vaan (joku, kuka?) aloittelee.

Täällä on enemmän luonnollisesti tekstuaalista, kun kuvien integraatio ei ole niin mutkatonta kuin toisilla alustoilla. Silti voi alustaa kuvilla ja saada kuvaketjuja aikaan.

Sama on kuvaketjuihin luontevasti keskittyneillä alustoilla. Siellä on mahtiosa kuvituksilla saatettua sisältöä ja kepeetä iloittelua mutta pelkkään tekstiin ja mm. kelloaiheeseen makusteluun tekniikasta tai mauista avattuihin ketjuihin tulee yhtä lailla asiallista sisältöä ja keskustelua.

Ketjujen dissaamista "tämä on väärin", jos kyse on vain mausta, suhtaudutaan hyvän mielen palstoilla aivan kaikkialla huonosti.

Ihmisillä on tuhansia erilaisia makuja ja preferenssejä, siksi jokainen voi koettaa kaikkialla löytää omansalaisia mutta muiden maun vioista lähteminen ei luo itsellekään muuta mahdollisuutta vertaisuuteen kuin toisen vastaavan kohdatessa ja sitten pohditaan yhdessä, mitä maailmassa on vialla.

Toki voi olla niinkin, että ihan itselleen sopivinta paikkaa ei jokaiselle ole edes olemassa. Mutta sellaista lähimmäs pääsee a) etsimällä tai b) aloittelemalla keskustelua sellaisilla aiheilla ja näkökulmilla, joista itse tykkää taikka c) luomalla sellainen palsta itse ja toivoa saavansa profiloitua se sellaiseksi, että saa sinne muitakin.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 624
Uusin jäsen
skoda99
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back