Kelloseppäkoulu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SaNDeX
  • Aloitettu Aloitettu

SaNDeX

Uusi jäsen
Minulla on tälläinen pieni probleema itselläni. Minulla olisi lukio alkamassa ensi kuussa ja nyt lukioon meneminen alkoi kaduttamaan. Lukioon hain ensisijaisesti sen takia, että voisin opiskella Ranskan tai Saksan kieltä, mutta kyseisessä lukiossa ei ole alkavia Ranskan tai Saksan kielen kursseja. Ranskaa ja Sakaa olin menossa opiskelemaan kellosepän ammatin takia ja mahdollista muuttoa varten Sveitsiin tai Ranskaan. Nyt kun kumpaakaan kieltä ei lukiossa opeteta, niin lukioon meneminen tuntuu hyvinkin turhalta. Siksi tulinkin kysymään, että mitä te tekisitte samanlaisessa tilanteessa? Lopettaisitte lukion? Menisitte lukion loppuun asti? Vaiko kävisitte lukiota ensin yhden vuoden ja katsoisitte asiaa sitten uudestaan? Itse olen miettinyt tätä viimeistä vaihtoehtoa ja ajattelinkin että vuoden päästä voisin hakea kelloseppäkouluun. Tiedän, että tämä on oikeasti minun asiani, mutta silti olisi kiva puhua tästä muidenkin kanssa.

Vs: Kelloseppäkoulu

Onko kielikursssit paikkakunnallasi kansalaisopistossa? Luulisin, että kielten opiskelu onnistuu, ota yhteyttä lukiosi opoon? Lukioiden yhteinen valinnaistarjotin?
suosittelisin nyt alkuun käymään ainakin eka vuoden, miksei loppuunkin asti.
hyvä matematiikan ja fysiikan ymmärrys ei yhtään haittaa kellosepän(kään) työssä.

Kannattaa käydä ainakin se ekavuosi loppuun, koska jos menet kelloseppäkouluun ilman lukio tai ammattitutkintoa, niin joudut käymään kuitenkin iltalukiossa suorittamassa yleissaineita kelloseppäkoulun ohella.

Kiitos nopeista vastauksista. ^^ Lähimmät kielikurssit ovat nähtävästi tampereella, joten niihin en valitettavasti pääsisi matkan takia. Tuosta iltalukiosta sen verran, että kuinka monta kurrsia sitä sitten pitäisi käydä jos nyt lukiossa opiskelisin yhden vuoden?

Yleisiäaineita tutkinnossa on 20 ov, jotka jakaantuu näin:
Äidinkieli 4 ov
Toinen kotimainen kieli 1ov
Vieras kieli 2 ov
Matematiikka 3 ov
Fysiikka ja kemia 2 ov
Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov
Liikunta ja terveystieto 2 ov
Taide ja kulttuuri 1 ov
ja loput 4 ov valinnaista.

Eli jos nuo käy ennen kelloseppäkoulua niin ei tarvi käydä iltalukiota.

Ehdottomasti kannattaa käydä lukio ensin. Valkolakki on hyvä juttu. Se on erittäin hyvä pohja mihin vaan. Olet nuori mies ja ehdit kouluttautua tuohon haluamaasi kellosepän ammattiinkin vielä aivan hyvin. Toivottavasti tarkoittamassasi lukiossa (tai jossain muualla) jossain vaiheessa alkaa Ranskan ja/tai Saksan kursseja jos niin kerran haluat. Ainakaan päätöstä ei kannata tehdä ennen ensimmäistä vuotta ja kannattaa siellä sitten puhua opinto-ohjaajan kanssa.

T. G. Salokumpu

Saakos kysyä, minkäslaiseen ratkaisuun päädyit?

Lukioonhan sitä sitten päädyttiin. :party Anteeksi vielä myöhaisestä vastauksesta. O:-)

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back