Kello sijoitukseksi ja käyttöön?

Incarnation

Uusi jäsen
Hei kaikille foorumilaisille!

Avaan urani täällä kysymällä, että saako noin 1000 eurolla rannekelloa, jolla olisi sekä käyttö- että sijoitusarvoa? Minulla saattaisi nimittäin olla vapautumassa tuon verran rahaa ja haluaisin sijoittaa sen johonkin sellaiseen asiaan, joka ei menetä arvoaan - ainakaan kovin nopeasti (vrt. elektroniikka). Käyttöarvolla tarkoitan sitä, että voisin käyttää kelloa ns. arkikellona. Tällaisessa käytössä olen mieltynyt pilotti- ja kenttäkelloihin (field watch).

Tuleeko teille mieleen yhtään sopivaa valmistajaa tai mallia? Onko 1000 eurolla ylipäätään mahdollista löytää kelloa, joka pitäisi arvonsa hyvin?

Vs: Kello sijoitukseksi ja käyttöön?

Osta kello käytettynä, niin arvo ei ainakaan paljoa tipu käytössä...

Kultakello, kullanhinta yleensä on nousussa.

Etsi jostain käytetty Sinn (esim. 856) tai Damasko (esim DA 36) jos pidät pilottikelloista. Käytetyt maksavat jonkun verran alle tonnin ja uudet jonkun verran päälle. Arvo tuskin nousee, mutta saatat saada omia rahoja aika hyvin takaisin jos meinaat joskus myydä. Kuorien kovuutta lisäävä käsittely pitää ne lähes käyttämättömän näköisinä. Uutena ostettaessa suoraan tehtaalta on myös mukava mahdollisuus muokata kelloa omien tarpeiden mukaan. Itse halusin Sinn 856 UTC malliin merkin kehittämän Temperature resistance technologyn, joka onnistui helposti pieneen lisähintaan. Kello purettiin, vaihdettiin öljyt ja testattiin specsien mukaiseksi.

Ainoa mun tiedossa oleva noin tonnin kello jonka arvo on noussut on Kaventsmann uhrenin mallit. Herra puuhaa vain muutaman kappaleen kutakin mallia ja ne menevät välittömästi. Olen nähnyt pari käytettyä myynissä hieman myyntihintaa kalliimmalla. Alle tonnin luokassa ehkä joku vintage Seamaster saattaisi parantaa arvoaan vielä pari vuotta jos ja kun vintagekellot vielä tulevaisuudessa ihmisiä kiinostavat. Yleensä arvoaan nostavat kellot ovat jo valmiiksi kalliita :)

Kiitos vastauksista!

Entä olisiko sukelluskellojen puolella vaihtoehtoja?

jkk sanoi:
Kultakello, kullanhinta yleensä on nousussa.

Kullanhinta tainnut olla pidemmän aikaa laskussa.

Esim. Tudorin suklari tai Anonimo saattaa löytyä tonnilla ja ne pitävät hyvin arvo.

Itse olen yrittänyt metskata internetin viidakosta edullista Tudorin Pelagosta vaikka käytettynäkin, mutta tuloksetta. Edullisin löytämäni hinta uudelle oli 2400€, mikä vaikutti aika houkuttelevalta. Onko tosiaan olemassa joitain Tudorin suklareita joita saa tonnilla käytettynä? Itse olen törmännyt vain huomattavasti kalliimpiin :hair. Sellaiset voisi toimia myös jopa ihan hyvin sijoituskohteina. Törmäsin esim tälläiseen http://www.kelloklassikot.fi/osta-kello.html#!find/br=646&s=0&d=0&isi=0.

Kannattaa ostaa suoraan yksityiseltä myyjältä kuin firmalta. Pitäisi vaan jaksaa metsästä netistä sekä uskaltaa ottaa riskejä (maalaisjärkeä käyttäen). Jos et jaksa nähdä vaivaa sen eteen, etkä halua ottaa riskejä, niin joudut pulittamaan enemmän kellosta. Valitettavasti näin asiat ovat. Huutokauppoja kannattaa välttää ihan suosiolla, koska hinnat nousevat monestikin markkinahinnan yli.

Hitsi, pitäisikö meitsi alkaa diileriksi? :D

Tudorit ovat tätä nykyä sen verran haluttuja etten usko tonnilla kummempaa löytyvän. Tonni on valitettavasti pieni raha, jos etsitään kelloa jolla olisi sijoituksellista arvoa, mutta aiemmin mainittu Sinn voisi nippa nappa täyttää kriteerit.

Huomasin myös, että Tudoreiden kysyntä on kasvussa, joka selittää myös hintojen nousun. Uusien Rolexin ja Zenithin hintojakin ovat nousseet. Näköjään taantuma ei vaikutanut luksustavaroiden kysynnän ja hinnan.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Ei jäseniä paikalla juuri nyt.

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back