En oikeastaan enää kiinnitä käyntitarkkuuteen erityistä huomiota. Lapsena minulla oli halpa vedettävä mekaaninen kello, ehkä FHF-96 koneistolla. Kello sai useita iskuja ja oli usein korjattavana ulkoisten vikojen vuoksi - lasi halkesi, nuppi jäi käteen, lumepisteitä irtosi kellotaulusta - kaikki kovien iskujen ja väärinkäytön vuoksi, mutta itse koneisto ei koskaan pettänyt.
Erään kerran, huollossa kelloseppä oli viitsinyt rukata kellon käymään tarkasti oikeaa aikaa ja sen jälkeen tuo halpakin kello pysyi alle 1 sekuntia / vrk heitossa (kunnes sai taas kovan iskun ja huollon ja kelloseppä ei ollut viitsinyt rukata), kukaan kavereista ei uskonut että mekaaninen kello voisi käydä niin tarkasti koska Tekniikan Maailma julisti siihen aikaan että kvartsila saavuteaan 0,5 s /vrk tarkkuutta ja mekaaniset heittävät vähintään sekunteja vuorokaudessa jo ihan kellon asennon, vedon vaihtelun, lämpötilan vaihtelun, tärinän, vuoksi.
Nyt 2010-2020-luvulla olen yllättynyt kun kaikki elvistelevät mekaanisilla kelloillaan ja palstoilla ilmoitetut käyntitarkkuudet ovat tyyliin 1 sekunti / vrk.
Uskon helposti että halvallakin mekaanisella kellolla pääsee 1 sekunti / vuorokausi normaalikäytössä, mutta jostain syystä silloin aikoinaankaan ihmiset eivät viitseneet rukkauttaa kellojaan niin tarkoiksi, vaan riitti tehtaan karkea säätö siihen saakka kunnes kello meni rikki ja täytyi korjauttaa.
Siihen aikaan ei muuten kukaan tainnut vapaaehtoisesti huollattaa kelloaan 5:n vuoden välein, vaan kelloa käytettiin 20-30 vuotta, kunnes ei enää käynyt kunnolla, ja sitten lapsille tai huoltoon.
Aikoinaan - kenellä raukalla oli vielä mekaaninen kello niin se yleensä heitti tyyliin 0,5-1 minuutti / vrk.
Minulla on se tunne että jos minulla nyt olisi useita mekaanisia kelloja ja kvartsikelloja, niin antaisin mekaanisten pysähtyä laatikkoon ja laitaisin uudelleen aikaan kun laitan ranteeseen, sekä myös kvartsit pysäyttäisin vetämällä nupin yläs, jolloin paristo ei kulu, ja takkuudella ei olisi oikein väliä, jos yhtä kelloa käyttäisi aina vain muutaman päivän.
Nupin ylhäällä pitoa ei voi välttämättä suositellla koska tiivistys ei silloin välttämättä toimi ja pölyö voi teoriassa päästä koneistoon - toistaalta, jos tiiviste on silloin painumatta, niin voi tiiviste säilyä parempana, mutta toisaalta voi olla miten päin vain, ja patterikin tietysti kannattaa vaihtaa ainakin arvokkaammassa kellossa usein, ettei se vain vahingossa pääse tyhjenemään kellon sisälle ja päästämään hapot koneistoon.