Käynti tarkkuus. Kuinka tärkeää.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EVK
  • Aloitettu Aloitettu

EVK

Jäsen
Tuli mietittyä kun Seamaster 300m chronono oli "nuppiputki rempassa". Siis vanhus.20v. Korvaamana oli 007,aito vuodelta -99 ja kävi aikaa -0.5 sek/päivä. Chrono jätättää -5sek/päivä. Tuli vaan mieleen kun aina kun viikonloppu koittaa laitan ranteeseen vanhan vintage Omegan,seamaster 30m:n. Hauskaa,sen käynti +/- nolla minuuttia/vrk. Joten sekoaako kalenteri kun ei käy coscia tai metasta? Hauskaa myös että Certina ds-2 chrono edistänyt vuodessa +3sek. Presidrive 2 malli. Patteri peli mutta käytännöllinen.

En oikeastaan enää kiinnitä käyntitarkkuuteen erityistä huomiota. Lapsena minulla oli halpa vedettävä mekaaninen kello, ehkä FHF-96 koneistolla. Kello sai useita iskuja ja oli usein korjattavana ulkoisten vikojen vuoksi - lasi halkesi, nuppi jäi käteen, lumepisteitä irtosi kellotaulusta - kaikki kovien iskujen ja väärinkäytön vuoksi, mutta itse koneisto ei koskaan pettänyt.

Erään kerran, huollossa kelloseppä oli viitsinyt rukata kellon käymään tarkasti oikeaa aikaa ja sen jälkeen tuo halpakin kello pysyi alle 1 sekuntia / vrk heitossa (kunnes sai taas kovan iskun ja huollon ja kelloseppä ei ollut viitsinyt rukata), kukaan kavereista ei uskonut että mekaaninen kello voisi käydä niin tarkasti koska Tekniikan Maailma julisti siihen aikaan että kvartsila saavuteaan 0,5 s /vrk tarkkuutta ja mekaaniset heittävät vähintään sekunteja vuorokaudessa jo ihan kellon asennon, vedon vaihtelun, lämpötilan vaihtelun, tärinän, vuoksi.

Nyt 2010-2020-luvulla olen yllättynyt kun kaikki elvistelevät mekaanisilla kelloillaan ja palstoilla ilmoitetut käyntitarkkuudet ovat tyyliin 1 sekunti / vrk.

Uskon helposti että halvallakin mekaanisella kellolla pääsee 1 sekunti / vuorokausi normaalikäytössä, mutta jostain syystä silloin aikoinaankaan ihmiset eivät viitseneet rukkauttaa kellojaan niin tarkoiksi, vaan riitti tehtaan karkea säätö siihen saakka kunnes kello meni rikki ja täytyi korjauttaa.

Siihen aikaan ei muuten kukaan tainnut vapaaehtoisesti huollattaa kelloaan 5:n vuoden välein, vaan kelloa käytettiin 20-30 vuotta, kunnes ei enää käynyt kunnolla, ja sitten lapsille tai huoltoon. :)

Aikoinaan - kenellä raukalla oli vielä mekaaninen kello niin se yleensä heitti tyyliin 0,5-1 minuutti / vrk.

Minulla on se tunne että jos minulla nyt olisi useita mekaanisia kelloja ja kvartsikelloja, niin antaisin mekaanisten pysähtyä laatikkoon ja laitaisin uudelleen aikaan kun laitan ranteeseen, sekä myös kvartsit pysäyttäisin vetämällä nupin yläs, jolloin paristo ei kulu, ja takkuudella ei olisi oikein väliä, jos yhtä kelloa käyttäisi aina vain muutaman päivän.

Nupin ylhäällä pitoa ei voi välttämättä suositellla koska tiivistys ei silloin välttämättä toimi ja pölyö voi teoriassa päästä koneistoon - toistaalta, jos tiiviste on silloin painumatta, niin voi tiiviste säilyä parempana, mutta toisaalta voi olla miten päin vain, ja patterikin tietysti kannattaa vaihtaa ainakin arvokkaammassa kellossa usein, ettei se vain vahingossa pääse tyhjenemään kellon sisälle ja päästämään hapot koneistoon.

Viimeksi muokattu:
Omasta kokoelmasta tarkin mekaaninen taitaa olla faijalta peritty vedettävä Omega Geneve vuodelta 1963. Se käy suht tasaisesti alle 1s/vrk. Sen jälkeen tulee vissiin nuo pari Powermatic 80 -koneistoista Certinaa, jotka heittävät n. 2s/vrk. Sellita SW200-pohjainen Oris ei jää kauas. Pidän kaikkea alle 5s/vrk riittävänä mekaaniselle, siitä isommat heitot vähän ärsyttää, vaikkei olisikaan kysymys kronometristä (joita minulla ei olekaan yhtään). Kvartseista Omega Constellation -97 käy n. 5s/kk mikä on ok ja Longines V.H.P. n. 1s/kk, mikä on itse asiassa mallinimelle vähän siinä ja siinä vaikka riittääkin käytännössä oikein hyvin.

Mulle riittää alle 10 sekan heitto vuorokaudessa (mielellään edistäen) uudelle, hyvälle mekaanisselle kellolle. Jos pääsee viiteen sekkaan niin se on tosi hyvä. Tarkin kello mulla on Squale, jonka perus-ETA, 2824-2 edistää kaksi sekuntia vuorokaudessa. Halpa Seiko SKX heittää jo lähemmäs 20 sekkaa, mikä on toki ok, kun eihän tuo juuri mitään maksanut. Mutta tollanen heitto kuitenkin alkaa jo vähän tökkimään.

Vintage-puolella ollaan jo aika armolisia, kunhan nyt abaut ajassa pysyy. Ihmeen hyvin noi 50 vuotta vanhat perushyvät koneistot kuitenkin yleensä edelleen pelittää, kun vain huoltaa.

Tuolla aluksimainitulla Omega Seamaster 30 m:llä ei ole käynti virhe heittänyt viikonlopun aikana taaskaan "minuutti viisarin" vertaa. Aika ovat akateemisia nuo sekkaheitot/vrk. Siis itse kuulun siihen cosc nillitys ryhmää ryhmään, -4-+6sek/päivä,ja sekös rasittaa. Jos miettii että vuorokaudessa on 86400 sekuntia ja kapine heittää sen +6 sekuntia on se prosentuaalisesti mitätöntä. Eli jokuinen senttimetri/kilometri. Tuon kanssa sitten on elettävä,hiisi vieköön.

Omassa kokoelmassa en edes juuri tule ajatelleksi tarkkuutta. Melkein jokainen kello aika-ajoin lepää. Heitot pidemmässäkin käytössä minimaalisia. Rolex käy kuin kone, tissot myös yllättävän tarkka. Kvartseissa ei säätämistä kellon siirtojen välillä.

Ainoat kellot jossa joutuu tarkistelemaan käyntiä ovat Casion digikellot: jostakin syystä ysärikello edistää todella reippaasti ja muutaman viikon jälkeen ollaan +5-10 minuuttia. Toinen vastaava on perus casio. Tämä edistaa kuukausitasolla useamman minuutin. Multiband-kelloja ei yllätys-yllätys paljoa ole tarvinnut säätää.

Olin kesällä useamman viikon vostok-miehenä; tässä seilasi käynti, eli mikä toisena päivänä jäi, toisena otettiin kiinni. Toki tälläkin saisi stressin aikaan, jos alkaisi päivittäin seuraamaan.

Itsellä ei sen kummempia vaatimuksia tarkkuuden suhteen ole. Suuri osa kelloista on vintagea, ja vaikka sielä on niitä oikeasti pelottavan tarkasti käyviä yksilöitä (Seikon Lord Marvel, Longines Ultra-Chron jne.) seassa, niin oikeastaan kaikkeen käytössä alle ±10s päivässä käyvään olen ERITTÄIN tyytyväinen, ja kellosta riippuen paljon suurempikin heitto on vielä kovasti hyväksyttävää. On kuitenkin niin huomattavan paljon liikkuvia osia tuossa yhtälössä josta kellon käyntitarkkuus muodostuu. Ihan uusilta laadukkailta automaateilta odottaisin ehkä, ainakin rukkauksen jälkeen, tuota ±5s päivään. Ja ne harvat merkit jotka parempaa tarkkuutta lupaavat, saisivat sitä kyllä myös toimittaa.

Oikeastaan ainoa kello jonka tarkkuuteen en ole ollut tyytyväinen, on tuo Casion uusi teräskuorinen digiretromalli. Perusdigiksi kuitenkin kallis häkkyrä, ja edistänyt nyt parissa kuukaudessa minuutin. Kuitenkin 80-luvulta lähtien peruskvartsienkin tarkkuus ollut sitä 15s/kuukausi, ja digikellohan pitäisi kuitenkin olla se kaikista helpoin saada käymään tarkasti. Eihän tällä mitään merkitystä ole, mutta jotenkin vaan tuntuu laiskuudelta Casion osalta.

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla

Ensimmäinen mekaaninen kelloni tuotiin viime keskiviikkona kotiovelle.
Arvioiden (WatchTime &c.) perusteella oletin Panerai Radiomirin (PAM00338) edistävän jopa kymmenen sekuntia vuorokaudessa: tämä yksilö on kuitenkin pysynyt tismalleen oikeassa ajassa (±0) viiden vuorokauden ajan.
Lieneekö tämä seurausta osaavasta huollosta vai pelkkää sattumaa?

Ensimmäisen mekaanisen kelloni sain 50-luvun lopulla. Silloin rannekello oli lähes välttämättömyys, ja niinpä likimain kaikilla oli rannekello kädessään. Kellon tarkkuus olisi ollut erinomainen juttu, mutta halvat mekaaniset kellot eivät olleet erikoisen stabiileja käynniltään. Olisipa silloin ollut kvartsikelloja olemassa ! Nyt kun tarkat kvartsikellot ovat alimmillaan puoli-ilmaisia hinnaltaan, niitä ei tarvita eikä arvosteta. Rannekello ei ole enää ajannäyttäjä, vaan harrastuskohde, muotikoru tai statusesine. Nykyisten mekaanisten kellojen hyvä käyntitarkkuus saattaa luoda lähinnä mielihyvää käyttäjälleen, mutta takaraivossa on ajatus että mikä tahansa kvartsikello on ziljoona kertaa tarkempi. Mekaanisia kelloja harrastetaan niinkuin jotkut (kuten minä) harrastavat putkiradioita, tai vaikkapa höyryvetureita.

Herra Hamilton,
Noinhan asia on.
Neljännesvuosisadan Applen kojeilla työskenneltyäni olen kurkkuani myöten täynnä päivityksiä, käsiin vanhenevia laitteita ja näennäistä kehitystä.
Vedettävä kello taitaa suoda nostalgian hetken, vaikkei paluuta entiseen ole.

Liitteet

• 338 copy.webp
    338 copy.webp
    20,9 KB · Katsottu: 41

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 624
Uusin jäsen
skoda99
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back