Huoltopaikat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rr
  • Aloitettu Aloitettu

rr

Uusi jäsen
Moi!

Itse vähän tuoreempana "laadukkaampien" kellojen omistajana kysyisin automaattikellon huollosta. Ostin n. vuosi sitten käytettynä Oris automaattikellon. Kello on n. 10 vuotta vanha, silmämääräisesti virheettömässä kunnossa ja toimii hyvin. Kuitenkaan huolloista minulla ei ole aavistustakaan, eli en tiedä onko sitä ikinä huollettu...

Kellon arvo/uuden ostohinta on Orisin edustajan mukaan n. 1000 €, mutta itse maksoin selvästi vähemmän. Merkkiliikkeestä kysyttyäni huollon hinta olisikin melkein ylittänyt maksamani ostohinnan.

Olen ajatellut viedä kellon huoltoon Kelloseppäkoululle asiakastyönä. Hinta luultavasti selvästi vähemmän, kuin merkkiliikkeessä, mutta kello viipynee huollossa merkittävästi pidempään. Kiirettä minulla ei ole, koska ostin juuri uuden, erimerkkisen automaattikellon ;D, mutta mitenkäs on tuo huoltamisen laatu? Onko tässä mitään riskejä tai vastaavasti vastuuta/takuuta koulun puolesta?

Lisäksi tämän, ja uudenkin kellon kohdalla - kuinka usein tuollainen perus-automaatti tulisi huoltaa? Koneisto taitaa molemmissa olla ETA 2824/2.

Kiitos!

Vs: Huoltopaikat

Hei,
tässä liike jossa olen itse huollattanut joitain automaattejani:http://www.suomenyrityshaku.fi/yritys/95584/KULTA-+JA+KELLOLIIKE+VIITANEN+ILMARI
Itse olen suosinut perushuoltoa noin seitsemän vuoden välein.

Kiitos vastauksesta, pidetään mainitsemasi seppä korvan takana...

Mutta onko kellään kokemusta tuolla Kelloseppäkoululla huollattamisesta? Ainakin autoja olen joskus korjauttanut koulutuslaitoksissa, ja ei pahaa sanottavaa, mutta voiko näitä verrata?

Ei kokemusta, mutta uskoisin että ksk:sta lähtee vain priimaa.

Hei,

minä olen huollattanut useamman omegan Kelloseppä Janne Mikkosella. Hänen työhönsä olen ollut erittäin tyytyväinen. Häneltä kellot ovat palautuneet melko nopeasti, varaosien toimituksesta hieman riippuen. Erityismaininnan ansaitsee hänen tekemänsä kellon kuoret. Ne ovat vertaansa vailla. Käypä vaikka vilkaisemassa hänen kotisivujaan www.kelloseppa.com, siellä on muutama kuva esimerkiksi niistä kellonkuorista.

Hintalaatusuhde kohillaan täällä, sanoisin.

Jep, kiitti vinkeistä; eiköhän näillä eväillä saada klogu huollettua ;)

Mitä mieltä... Jos kellola ikää 6-9 vuotta, pitääkö huollattaa jos kuitenkin käy tarkasti aikaa?

Sanoisin kyllä, varsinkin jos kello tulee itselle tuon ikäisenä niin teetän sille perushuollon, eli puhdistus, uudet öljyt, ja samalla tulee tarkistettua koneiston kunto.

Olen Gregon on samanmieltä. Kelloa kannattaa huollattaa 4-7v vuoden välein, riippuen käytöstä. Vaikka aika käykin tarkasti, niin koneistossa voi olla likaa ja öljyt ovat jonkun verran kuivuneita. Jos kello on vesitiivis, niin tiivesteet voivat kuivua vuodessa tai parissa vuodessa. Säännöllinen huolto pidentää kellon ikää, niin että se käy ja kukkuu vielä monelle sukupolvelle.

Olen ostanut pari vintagea lähiaikoina, Edoxin ja Sicuran. Sicura tarttisi huollon kun haluaisin sen päivittäiseen käyttöön. Miten tuollaisiin saa osia jos/kun jotain täytyy uusia? Missä kannattaisi Oulun seudulla huollattaa? Entä uskaltaako kukaan arvella huollolle minkäänlaista hintaa? Molemmista löytyy kuvat Uusia hankintoja - ketjusta, Sicurasta eiliseltä.

9mm sanoi:
Olen ostanut pari vintagea lähiaikoina, Edoxin ja Sicuran. Sicura tarttisi huollon kun haluaisin sen päivittäiseen käyttöön. Miten tuollaisiin saa osia jos/kun jotain täytyy uusia? Missä kannattaisi Oulun seudulla huollattaa? Entä uskaltaako kukaan arvella huollolle minkäänlaista hintaa? Molemmista löytyy kuvat Uusia hankintoja - ketjusta, Sicurasta eiliseltä.

Oulun Koru tulee mieleen, tosin en ole koskaan huollattanut siellä mitään, kultasepän palveluja kylläkin käyttänyt useamminkin. Van Hennen kautta saa myös kellon huollettua, mulla on yksi kello juurikin siellä (tai jollain Callen käyttämällä sepällä) huollossa. Toki toimituksesta tulee hieman lisäkuluja. Olen tehnyt Callen/Van Hennen kanssa kauppoja neljän vuoden ajan, enkä voi pahaa sanaa sanoa kelloista enkä palvelusta. Näin ollen päätin kokeilla huoltoa, kun kello sellaista tarvii.

pietu sanoi:
9mm sanoi:

Oulun Koru tulee mieleen, tosin en ole koskaan huollattanut siellä mitään, kultasepän palveluja kylläkin käyttänyt useamminkin. Van Hennen kautta saa myös kellon huollettua, mulla on yksi kello juurikin siellä (tai jollain Callen käyttämällä sepällä) huollossa. Toki toimituksesta tulee hieman lisäkuluja. Olen tehnyt Callen/Van Hennen kanssa kauppoja neljän vuoden ajan, enkä voi pahaa sanaa sanoa kelloista enkä palvelusta. Näin ollen päätin kokeilla huoltoa, kun kello sellaista tarvii.

Itselläni on sicura jonka ostin nuorenamiehenä ja jonka hajotin talonrakennushommissa v. 1989.
Ainakaan silloin siihen ei saanut osia.
Sicura käyttää Ronda matic koneistoa, joka ei loistokkuudellaan häikäise, mutta on kuitenkin ihan käypä peli
käyttökelloon.
Omastani katkesi tuolloin pohjarattaanrellin tappi.
Kello lojui laatikossa osittain purettuna parikymmenta vuotta, kunnes tein kirpparilöydön, joka sekin oli kovia kokenut,
mutta tuo kaipaamani relli oli ehjä.
Sicura on kivan näköinen kello jota käytän silloin tällöin.

Mitä tulee osatarpeisiin, niin harvoinpa rannekellon osia tarvitsee vaihtaa.
Yleisimmät vaihtotarpeet, kuten jousia, tiivisteitä, laseja, nuppeja, ja veto-akseleita löytyy kyllä.

Tuo mainitsemani pohjarattaanrelli on niin ranne kuin taskukellonkin helpoimmin rikkoutuva osa, johtuen siitä,
että siihen kohdistuu ainevahvuuteen nähden paljon voimaa.
Niin, ja vanhoista taskukelloista menee vielä liipotinakselit, mutta se on jo toinen juttu.

Osaako kukaan suositella hyvää ja edullista huoltopaikkaa PK-seudulla, jonne voisi huoletta viedä noita 70-luvun Citizenin ja Seikon Chronoja (8110A, 6138, 6139 jne koneistolla olevia)? / millä tasolla nuo huoltojen hinnat liikkuu ? Thanks

Harri sanoi:
Osaako kukaan suositella hyvää ja edullista huoltopaikkaa PK-seudulla, jonne voisi huoletta viedä noita 70-luvun Citizenin ja Seikon Chronoja (8110A, 6138, 6139 jne koneistolla olevia)? / millä tasolla nuo huoltojen hinnat liikkuu ? Thanks

Mun vintagekelloni ovat käyneet Widemarkilla Arkadiankadulla http://kellojakultawidemark.fi/huollot/ ja olen sitä aiemminkin suositellut. Joku heidän sepistään taitaa myös roikkua täällä (ja/tai Muron kellonarussa).

Täältä myös kehuja Pk-seudulla toimivalle Mikkosen Jannelle! Erittäin asiantunteva herrasmies eikä huoltohinnatkaan karkaa käsistä.

Kiitos Mars ja paff vinkeistä, täytyypä olla yhteydessä Widemarkkiin ja Mikkosen Janneen (voisi kokeilla kummankin palveluita).

Tässä kun olen hintoja kysellyt joistain liikkeistä, niin tuntuu että hinnat ovat samat onko kysessä uudenkarhea TH/Omega vaiko 70-luvun Seiko, ilmeisesti se koodisana huoltohinnoissa on "chrono"

Chronot ja varsinkin vanhat chronot ovat huomattavasti työläämpiä, kuin peruskoneistot. Jos kellolla ei ole mikään kiire ja jos liikkeistä saatu huoltoarvio tuntuu ylittävän kellon oikean arvon moninkertaisesti suosittelen kelloseppäkoulua. Suorittavat chronojen huoltoja kevään puolella ja omassa vuoden 1950 Landeron 48 chronossa hinta-arvio oli 250e.

Kiitos tiedosta, itselle näin suht uutena kelloharrastajana tuli hieman nuo hinnat yllätyksenä, vaikakin ovat ihan valideja siihen nähden kuinka paljon työtä se huolto vaatii :)

paff sanoi:
Chronot ja varsinkin vanhat chronot ovat huomattavasti työläämpiä, kuin peruskoneistot. Jos kellolla ei ole mikään kiire ja jos liikkeistä saatu huoltoarvio tuntuu ylittävän kellon oikean arvon moninkertaisesti suosittelen kelloseppäkoulua. Suorittavat chronojen huoltoja kevään puolella ja omassa vuoden 1950 Landeron 48 chronossa hinta-arvio oli 250e.

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back