tse ostaisin noilla reunaehdoilla käytetyn mutta mahdollisimman uuden sinitauluisen Omegan Seamasterin tai Aqua Terran. Tutustuisin tämän sivuston ohella ruotsalaisen Klocksnack-harrastesivun myyntipalstaan sekä mieleisestä kellosta tehtyihin puolueettomiin (jos niitä on) arvioihin.
Nykymarkkinahinnoissa täältäkin peukkua Omegalle. Saa vähän käytettynä vielä kohtuu hinnalla, vaikka näihinkin tainnut tonnin toista nosto tulla pienessä ajassa.
Omalla rahalla, jos nyt lähtisin tyhjästä kelloja tässä markkinassa ostamaan suuntaisin Nomoksen kellojen pariin. Hovisepillä olisi normaalisti puolivuotta odotettavaa hyllyssä Vaasan suunnalla:
https://www.hovisepat.fi/kellot/nomos-club-sport-neomatik-42-date-blue-rannekello-782/p/N782/
Tudorin uusi GMT-menee aikalailla budjettiin myös. Tämä tosin ei ole kuin 39mm, paksuutta on senkin edestä...
Tarkoittaako aloittaja, että koon tulisi olla suurempi kuin 41? Nomos menee tuohon katergoriaan. Katselisin kuitenkin myös taulua, paksuutta ja Lug to lug - mittaa. Jokainen milli ei ole saman arvoinen. Klassiset mitat myös ovat syystäkin klassiset kelloissa. Tällä tarkoitan sitä, että olisin tiettyyn pisteeseen saakka joustava tuossa speksissä. Esimerkiksi 40mm sporttikellot joissa ei pyöriteltävää bezeliä näyttävät suuremmilta ranteessa kuin 43mm sukeltaja tai GMT kello suurella Bezelillä. Myös paksuudella on suuri merkitys. Vanha 42mm eta-tudor istuu pienempänä taatusti ranteessa kuin tuo uutukais GMT alle 40mm.
Itse olen melko suuri ja monessa 40mm kellossa aletaan olla äärirajoilla fiksussa ulkonäössä. Esimerkiksi tudorin "paksukaiset" tuntuvat massiivisilta, menee vielä juuri ja juuri. Pitkä lugisissa pukukelloissa taas 38mm ollaan osassa merkkejä rajamailla. Suuressa osassa kuvia facebookin kelloryhmissä on vaikutelmaa, että nyt on "iskän kello lainassa" Tämä taas saa kantajansa vaikuttamaan entistä pienemmältä, mikä ei varmaan ollut alkuperäinen tarkoitus.
Itse tuli kellojen osteluni alkumetreillä käveltyä monen hyvän kellon ohi koska ei ollut kuin 39mm. Jälkikäteen tämä hieman nolottaa ja harmittaa koska tuolloiset roskat olisivat nykyisiä helmiä. Hinnat ovat vielä karanneet niin ylös, ettei enää tule ostetuksi. Nykyään ottaisi pukukelloksi suorilta, jos vielä saisi alle kolmen tonnin datejusteja tai reilun parin tonnin air-kingin. Tuolloin vain 36mm oli "tyttöjen-koko" ja ranteessa suunnon kompassin kokoinen kello...