COSC vs laatu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hm42
  • Aloitettu Aloitettu

hm42

Aktivisti
Sertifikaattibisnes on ilmeisesti hajoamassa palasiksi nyt kun sekä Rolex että Omega ovat ilmoittaneet omista COSC:n vaatimusten ylittävistä luokitteluistaan. Toisella magneettisuojaus näyttelee uudessa sertifioinnissa isompaa osaa (ja nykymaailman kasvavan magneettisuuden huomioon ottaen järkevästikin).

Mutta vielä siitä vanhasta COSC:sta. Näköjään firmojen jotka sitä eivät käytä, on jopa vaikea päästä edes COSC-spekseihin käynnissä. Tämä on yllätys, koska valmistustekniikat ovat ottaneet isoja harppauksia viime vuosikymmeninä ja muut toimialat ovat saaneet aikaiseksi valmistuksessa kymmenkertaisia tai isompia parannuksia valmistustarkkuuksiin ja tasalaatuisuuteen. Kellobisnes ei? Edelleen esimerkiksi aika kalliit Seikotkaan eivät lupaa kummallisia eivätkä myöskään kummallisuuksiin kykene. Nykyään halvankin automaattikoneiston pitäisi oikeasti pystyä 3-5 sekunnin vuorokausiheittoon heittämällä, mutta jostain syystä näin ei ole. Speksi kuitenkin on todella vanha.

Kiinnostava myös on COSC-sertifioitujen koneistojen vuosittainen määrä. Ykkösenä on ollut monina vuosina Rolex ja kakkosena Omega. Kumpikaan ei liene yllätys. Mutta näiden jälkeen Breitling (ok, ne taitavat COSC-sertifioida ihan kaiken?) ja sijoilla 4 ja 5 Mido ja Tissot. Tissot on volyymifirma joten syy taitaa olla ihan isoissa tuotantomäärissä. Mutta Mido? Myös Swatch Groupin omistamana niihin ei törmää ihan joka välissä, ja vain pieni osa Midon malleista sertifioidaan. Mihin nuo oikein menevät?
Vasta näiden jälkeen löytyvät odotetut Chopard, Panerai ym.

Vs: COSC vs laatu

Kiinnostava aloitus. En osaa sanoa kuinka tarkka mekaaninen laite voi ylipäätään olla. COSC-serifioitujen kellojen heitto on tyyliin 0,1 prosentin luokkaa eri asennoista ja lämpötiloista riippumatta, joten suhteellisen tarkkoja ne ovat. En maallikkona osaa sanoa miten iso virhe missäkin osassa voi tehdä minkäkin kokoisen heiton ajassa. Olipa epäselvä lause. :D

Itse olen omistanut muistaakseni yhden COSC-kellon, toki se kävi tarkasti, mutta niin käy molemmat nykyiset kellonikin. Markkinointiahan sertifikaatti taitaa pääasiassa olla (+tietysti ansaintaa sertifikaatin omistajille). Ja hyvää markkinointia on brändeille sekin että hylkäävät COSCin liian epätarkkana suhteessa omiin kriteereihinsä.

Midoa ymmärtääkseni myydään enimmäkseen Aasiassa. Suomen Kultakellossa kävin joskus tutkimassa Midon malleja ja merkillä on kyllä paljon designiltaan hienoja kelloja.

Millä aloilla muuten päästään kymmenkertaisiin tarkkuuksiin aiempaan verrattuna? Ihan mielenkiinnosta kysyn. :)

Massavalmistustekniikoiden ja materiaalitekniikoiden kehittyessä esimerkiksi auton moottoreista uskalletaan ottaa irti jatkuvasti paljon suurempia teholukemia kuin aiemmin, ja kehitys on jatkunut jo kymmeniä vuosia.

Ja kokonaan oma juttunsa on tietotekniikka jossa cpu-valmistuksessa mennään nanometritasolla kun joitain kymmeniä vuosia sitten prosessorin komponentit näki paljaalla silmällä.

samyel sanoi:
Millä aloilla muuten päästään kymmenkertaisiin tarkkuuksiin aiempaan verrattuna? Ihan mielenkiinnosta kysyn. :)

Eikös tarkkuus ja tehot ole kuitenkin eri asia? Vähän kuin herkkyys vs. voima?

Minulla on ollut 4 COSC sertifioitua kelloa. Kaikki käyneet 1s/vrk tarkkuudella (asentopoikkeamat minimaalisia).
Ainoa ei COSC kello joka pääsi samaan tarkkuuteen oli Omegan Seamaster GMT 50th cal 1128 - erittäin hyvä koneisto muutenkin.

Seikoja, Tissot, useampi certina, olen saanut käymään muutaman sekunnin tarkkuudella, mutta sitten säilytysasento on vaikuttanut käyntiin useiden sekuntien verran per vrk.

METAS on taas Omegalta hieno markkinointiveto ja yllätys, suosii antimagneettisia koneistoja.

Sinänsä hienoa että tarkkuuteen panostetaan, kuten Rolex lupaa kaikille +-2s/vrk.

Kyllä ETA koneistosta saa COSC normit käyvän koneiston, mutta vaatii säätöä.
ETA koneistojahan on 4 luokkaa Standard, Elaborated, Top ja Chronometer joista viimeisin tietysi on COSC.
Standard on säädetty 2 asennossa +-12s/vrk ja maksimi variaatio +-30s/vrk.
Elaborated kolmessa asennossa +-7/vrk ja variaatio +-20/vrk.
Top viidessä asennosa +-4/vrk ja variaatio +-15/vrk

Sinänsä en anna mitään painoarvoa sertifioinnille, jos tehdas muuten lupaisi vastaavan tarkkuuden kellolle ja kellot pitäisivät sen.

Itselläni on ollut kymmeniä COSC-kelloja enkä ole kertaakaan vaivautunut testaamaan niiden käyntitarkkuutta. Mulle riittää jos ei normikäytössä huomaa kellon oleellisesti edistävän tai jätättävän.

Ymmärrän että joillekin käyntitarkkuus on sydämen asia, mutta muutama sekunti sinne tänne ei jaksa minua kiinnostaa.

Minä olen samaa koulukuntaa tarkkuuden osalta arjessa. Jos pysyy suurin piirteinajassa eikä muutaman päivän käytöllä - vaihtunee joku muu käteen kuitenkin ja saattaa seisahtaa välillä - niin ei ole väliä minulle, mikä se faktinen tarkkuus on. Toki kiva, jos on tarkka, ja aihe on teoreettisena sekä markkinoinnillisena, vs. standardit jne. toki kiinnostava.

Huomaan itse heitot, jos kello esmes magnetisoituu ja menee miten sattuu ;)

Voi olla, että noista valmistajien omista mittareista tulee yhä laajempi muoti, ja cosc jää elämään omaa elämäänsä. Sen verran on tuokin polarisoitunut, että yleisesti ei ole aika (sic) ajanut coscin ohi mutta useiden premium-valmistajien kohdalla se ei enää erottele jyviä akanoista riittävällä lailla. Tarvitaan uusia uskontoja :D

Tulisiko markkinoille yleinen tiukempi standardi? Mene tiedä, ehkä, ehkä ei. Itse en sellaista kaipaa, merkkikohtaisetkin ajaa saman asian, kunhan speksit kerrotaan ääneen. Joskin siinäkin on se pointti, että myyjät haluavat differentoida, ostajat harmonisoida.. minkä vuoksi merkkikohtaiset saattavat vetää pidemmän korren, koska usein se cosc on sekin suorittamatta.

Eikä kai sen vuoksi, ettei pystyisi, vaan että kalibrointi ja pakan parempien aihioiden käyttö molemmat maksavat mansikoita ja maltaita.

Onko tuollaisten +- 30sek/vrk koneistojen (halvempi eta, monet kalliimmatkin seikot) tuotanto kiinni vain siitä että oikaistaan säätövaihe tuotannossa? Keinotekoinen ero vai säästetäänkö sillä merkittävästi kustannuksia?

Mitäs se robottien kokoama swatchin sistem51 lupasi tarkkuudeksi?

hm42 sanoi:
Onko tuollaisten +- 30sek/vrk koneistojen (halvempi eta, monet kalliimmatkin seikot) tuotanto kiinni vain siitä että oikaistaan säätövaihe tuotannossa? Keinotekoinen ero vai säästetäänkö sillä merkittävästi kustannuksia?

Mitäs se robottien kokoama swatchin sistem51 lupasi tarkkuudeksi?
Voisin kuvitella että jos tuotantokustannuksissa halvan ETA-koneiston ollessa kyseessä, säädettäisiin 2 asennon sijasta 5 asentoon niin varmaankin näkyisi koneiston hinnassa aika lailla. Työ kun on kallista ja kun se pitäisi siirtää myyntihintaan niin taas tulee kertoimia lisää.
Perus ETA taitaa maksaa noin 250 taalaa.
Tässä vähän muita eroja niiden välillä:
ETA 2824-2 11 1/2 ligne, hack, etachron regulator, (same basis as 2801-2, 2804-2, 2836-2)(C) [adjustments: positions, average rate, max variation, isochronism]

Standard: nickel plated with Etachoc shock protection. Nickel balance, Nivarox-2 spring, Nivaflex NO. No decorations. [2, +-12, +-30, 20]

Elaboroe: Etachoc or Incabloc shock protection, nickel balance, Nivarox-2 spring, Nivaflex NO. Some decorations. $68 [3, +-7, +-20, 15]

Top: Incabloc shock protection, Glycodor balance, Anachron spring, Nivaflex NM, Red Jewels. Some decorations. $118? [5, +-4, +-15, 10]

Chronometre - Top: Incabloc shock protection, Glycodor balance, Anachron spring, Nivaflex NM, Red Jewels. Some decorations. [COSC]

Eli melkoisen vähän fyysisiä eroja.

Samaa mieltä. Mulle riittää minuutin käyntitarkkuus aivan mainiosti. Tää aika täällä on muutenki sen verran rajallista, että jos hysteerisesti alkaa sekunteja seuraamaan, niin ahdistustauti iskee. Tyyli on tietty vapaa.

5172 sanoi:
Itselläni on ollut kymmeniä COSC-kelloja enkä ole kertaakaan vaivautunut testaamaan niiden käyntitarkkuutta. Mulle riittää jos ei normikäytössä huomaa kellon oleellisesti edistävän tai jätättävän.

Ymmärrän että joillekin käyntitarkkuus on sydämen asia, mutta muutama sekunti sinne tänne ei jaksa minua kiinnostaa.

Mielenkiintoinen keskustelun aloitus. Oma käsitykseni on – kuten edellä mainittiinkin – että kyse on nykyään pitkälti säätämisen kustannuksista, ja halvimpien koneistojen osalta myös komponentti- ja suunnitteluvalinnoista. Säätövaihe kun joudutaan vieläkin tekemään manuaalisesti jotta päästäisiin johdonmukaisesti hyviin tuloksiin. Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun asiantuntijan näkemys aiheesta.

Jos mekaanisten kellojen ostajia noin yleisesti ei sen suuremmin kiinnosta käyntitarkkuus, tai vaatimattomampikin tarkkuus kelpaa, niin valmistajilla ei tietysti ole hirveästi kannustintakaan panostaa konsistentin hyvin tarkan käynnin saavuttamiseen kelloissaan, vaan rahat kannattaa yhtiöiden näkökulmasta laittaa ennemmin vaikka markkinointiin ja brändiarvon rakentamiseen – ellei sitten tarkkuutta käytetyä juuri markkinointitarkoituksissa.

Itse olen sen verran insinöörihenkinen että tykkään mitata kellojeni käynnin. Tuskin kukaan mekaanisia kelloja ostaa nähdäkseen ajan mahdollisimman tarkasti, mutta se ei silti tarkoita etteikö tarkkuudella olisi ollenkaan väliä. (Ellei kello sitten ole hankittu puhtaasti statusarvon takia.) Esimerkiksi viimeisen päälle viimeisteltyä mekaanista koneistoa on ilo tarkastella, mutta se jos selvästi ei käy niin hyvin kuin voisi, niin minusta se syö kokonaiskokemusta. Kello on on kuitenkin funktionaalinen laite eikä pelkkä koru.

Itse arvioin mekaanisten kellojen tarkkuutta suhteessa siihen mihin niiden ”pitäisi” pystyä. Laatukellot on nykyään sellaisissa hinnoissa, että valmistajien pitäisi voida olettaa panostaneen prosesseihin, laadunvarmistukseen ja valmiiden kellojen säätöön sen verran että kuluttaja voi olla varma (niitä väistämättömiä yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta) kelloa ostaessaan myös saavansa hyvin käyvän yksilön. Muutenkin kuin Rolexia hankkiessaan. Kuten ensimmäisessä viestissä viitattiin, nuo COSC-speksithän ei oikeasti ole kovin haastavat, tai ainakaan niiden ei nykypäivänä pitäisi olla, ja monilta kelloilta pitäisi voida vaatia parempaa niillä marginaaleilla mitä niistä veloitetaan – sen että kaikki ostajat ei ole alkuunkaan kiinnostuneita käyntitarkkuudesta ei pitäisi johtaa siihen että mennään siitä mistä aita on matalin, tai koitetaan vähän vielä säästää kustannuksissa. Rolexin uudet tiukemmat speksit ja Omegan METAS on konkreettisia askeleita oikeaan suuntaan (vaikka toki iso ajuri niiden takana on yksinkertaisesti muista erottautuminen).

Omasta mielestäni ylipäätään pyrkimys aina parempaan tarkkuuteen mekaanisissa kelloissa on hienoa ihan itsessään, niin kuin on pyrkimys parempaan missä tahansa yhteydessä. Ilman hifistelyä elämä olisi tylsää.

countzero sanoi:
Jos mekaanisten kellojen ostajia noin yleisesti ei sen suuremmin kiinnosta käyntitarkkuus, tai vaatimattomampikin tarkkuus kelpaa, niin valmistajilla ei tietysti ole hirveästi kannustintakaan panostaa konsistentin hyvin tarkan käynnin saavuttamiseen kelloissaan

Veikkaisin että kyllä teitä insinöörejä ynnämuita laaduntarkkailijoita on niin merkittävä määrä että me muut päästään ratsastamaan siinä siivellä :-\ En usko millään että varteenotettavilla brändeillä olisi varaa oikaista tässä asiassa.

Jos oma COSC-kello joskus kävisi kehnolla frekvenssillä, niin jo tieto siitä että sen voi helposti säädättää kohdilleen riittää minulle.

countzero sanoi:
Omasta mielestäni ylipäätään pyrkimys aina parempaan tarkkuuteen mekaanisissa kelloissa on hienoa ihan itsessään, niin kuin on pyrkimys parempaan missä tahansa yhteydessä. Ilman hifistelyä elämä olisi tylsää.

Kun pitää mielessä kellon perustarkoituksen, niin tämä kehityssuunta tahtoo välillä unohtua monelta valmistajalta ja sen sijaan kiinnitetään huomiota toissijaisiin seikkoihin.

Kokeilin jokin aika takaperin ostaa Ipadiin Watch traker softan.
Kokeilin 4 päivän ajan Rolex BLNR kellon kanssa, mittauspisteitä otin 2 kertaa/päivä.
Eihän tähän voi olla kuin erittäin tyytyväinen, eli heittoa on +1,3s/4 päivää
Mittaus.png

Mainos

Viimeisimmät keskustelut

Jäseniä paikalla

Foorumin tilastot

Keskustelut
15 227
Jäsenet
7 625
Uusin jäsen
Krist
Kellofoorumin luotettavan palvelinalustan toimittaa XetNET – Webhotelli ja virtuaalipalvelimet
Back